Akai aa r20 middengolf probleem (Toestel of techniek)

door mars @, 24-03-2024, 12:33 (34 dagen geleden)
Gewijzigd door mars, 24-03-2024, 12:48

Hallo allemaal,
Mijn naam is marcel en ik verzamel vintage radio's en receivers.
Ik heb sinds kort een akai AA r20 receiver uit 1980 deze was niet helemaal in orde en heb verschillende lekkende elco's vervangen en tevens de singnaal meter en afstemmeter weer werkend gemaakt.

De hele receiver werkt nu eigenlijk prima, behalve op de middengolf. Daar is de ontvangst nu helemaal verdwenen en er zit een kraak(gerommel) in dit was tot voor kort niet het geval. Ik kon bepaalde stations ontvangen en zonder dat gekraak. Dit gekraak zit niet in de potmeters of schakelaars want dit is verder op fm of op phono bijvoorbeeld niet te horen. De oscillator van de middengolf werkt ( dit heb ik getest door een draagbare radio naast de receiver te zetten en daar de draaggolf van de receiver op kunnen horen) .
Het zit dus waarschijnlijk ergens in het gedeelte van de mg ontvanger, dit zouden natuurlijk ook elco's kunnen zijn die helemaal op zijn, maar om ze nu willekeurig te gaan vervangen is misschien ook niet nodig?.

Het gaat dus om de ontvangst en het gerommel op de middengolf, dit gerommel is niet constant trouwens soms is het ineens kort weg of een heel stuk minder.
Ik ben zelf niet super technisch maar probeer ze toch altijd zelf te maken,maar mijn kennis schiet zo af en toe toch tekort vandaar dat ik het probleem hier plaats ,wellicht is er iemand die weet wat het probleems zou kunnen zijn.

Alvast bedankt .

P.S ik heb ook een schema maar dat kan ik niet plaatsen omdat het een verkeerd bestandformaat is, dit is een pdf bestand .

[image][image][image]

Akai aa r20 middengolf probleem

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 24-03-2024, 12:58 (34 dagen geleden) @ mars

Mars
Je zal een losse am antenne nodog hebben zo’n raam model
Er zit geen ferriet antenne in
Dus je zult zo niks ontvangen
De AM zul je niet veel ontvangen ipaar locale low power zenders .
Ligt aan waar je zit zijn gebieden waar je wel ontvangt.
Fm is beduidend beter .als je zonodig am neem een draagbaar radiootje .
Succes
René

Akai aa r20 middengolf probleem

door mars @, 24-03-2024, 13:12 (34 dagen geleden) @ RenéDaemen

Hallo René,

Er zit een antenne op de achterzijde van de receiver deze is speciaal voor de middengolf.
Tot voor kort kon ik daar verschillende stations mee ontvangen,zoals radio caroline etc.

Een raamantenne zou natuurlijk beter zijn, maar toch dit was voldoende voor mij.

Het probleem zit dus toch elders .

Bedankt voor je reactie.

Groeten Marcel.

Akai aa r20 middengolf probleem

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 24-03-2024, 13:31 (34 dagen geleden) @ mars

Dag Marcel,

Als het toestel wel werkte op middengolf voordat je er iets aan gedaan had en nu niet meer, is de kans groot dat je ergens een foutje hebt gemaakt. Het is immers raar dat je een werkend apparaat hebt met enkele mankementen en dat na het verhelpen van deze mankementen iets anders plots niet meer werkt.

Dus: controleer de soldeerverbindingen die jij hebt gemaakt bij het vervangen van onderdelen. Er hoeft maar ergens een klein stukje tin tussen te liggen en je hebt een kortsluiting(kje).
Is de polariteit van de vervangen elco's goed (niet per ongeluk omgedraaid)?
Zijn er draadjes afgebroken?

Natuurlijk wil ik niet zeggen dat je niet nauwkeurig gewerkt hebt, maar een foutje is zo gemaakt.

Tip voor een volgend apparaat: verwissel telkens 1 onderdeel en zet het toestel daarna even aan. Als het dan niet goed meer werkt, weet je wat je er het laatst aan gedaan hebt en daar moet dan de fout ergens zitten. Evengoed heb je hier nu niets aan, je wil de Akai weer werkend hebben....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Akai aa r20 middengolf probleem

door mars @, 24-03-2024, 13:45 (34 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi leo,

Dat zijn zeker goede tips, hier zal ik in het vervolg zeker rekening mee houden.
Echter, na het vervangen van de condensatoren werkte de radio nog wel op de middengolf ( dit had ik in het bericht moeten vermelden).

Maar ik zal toch ook nog eens kijken naar eventuele stukjes tin die misschien iets van sluiting veroorzaken, de polariteit is niet omgedraaid daar heb ik goed op gelet.

Ik heb eigenlijk ook niks op de tunerprint vervangen alleen van de voeding en het versterker gedeelte.

Bedankt voor de tips leo.

Gr marcel.

Akai aa r20 middengolf probleem

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 24-03-2024, 15:07 (34 dagen geleden) @ mars
Gewijzigd door Jeroen Visser, 24-03-2024, 15:13

Misschien een defect contact in de AM stand van de selector switch?

Akai aa r20 middengolf probleem

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 24-03-2024, 15:15 (34 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Waardoor het AM signaal van de uitgang van IC201 via R209 niet goed wordt doorgegeven?

Akai aa r20 middengolf probleem

door mars @, 25-03-2024, 14:21 (33 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Hallo Jeroen,
Dit ga ik eens nakijken.
Mogelijk is dit de oorzaak.

Bedankt, Marcel

Akai aa r20 middengolf probleem

door mars @, 26-03-2024, 12:05 (32 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Hallo Jeroen,
Ik heb het nagemeten maar de am schakelaar onderbreekt netjes de spanning van IC201 via R209 .
Dus ik denk niet dat dit het probleem is.
Wat ik wel zie is dat het gekraakt/gerommel te zien is op de signaal meter , deze slaat uit op hetzelfde ritme als het storingsgerommel.

Akai aa r20 middengolf probleem

door Bert V. @, Amstelveen, 26-03-2024, 12:33 (32 dagen geleden) @ mars

Wellicht vervuiling/sluiting in de afstemcondensator.

Bert

Akai aa r20 middengolf probleem

door mars @, 28-03-2024, 15:36 (30 dagen geleden) @ Bert V.

Hallo bert,

Ik heb niks kunnen vinden van vervuiling, of er sluiting in zit kan ik niet beoordelen.
Echter als ik met de afstemknop draai en de platen van de afstemcondensator dus draaien hoor ik geen extra gekraak of dat het op een bepaalde stand ineens stopt.

Akai aa r20 middengolf probleem

door ruudam @, Utrecht, 26-03-2024, 20:33 (32 dagen geleden) @ mars

Tis wel simpel, 1 IC, een paar afstemkringen, ceramische if filters en wel een mooie afstem C.

Eerst maar eens controleren of de oscillator het doet.
Open apparaat, zakradiootje bij de afstem C houden, zakradiootje boven 1000 kHz afstemmen, en draaien aan de Akai tot je hoort alsof er een zender in stilte op het radiootje doorkomt.

Zo niet dan is de osc kapot, maar die zit eigenlijk ook in het IC.

Je kan ook je vinger bij de afstem C houden, zijn de grote met meerdere segmenten, en dan wel ontvangst, al is het maar storingsbrom?

Probeer ook de antenne heel licht te bewegen, ik zag op MP eentje met afgebroken bar antenne!
Indien mogelijk controleer de verbindingen van de ferriet ant naar de print.

Akai aa r20 middengolf probleem

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 27-03-2024, 12:26 (31 dagen geleden) @ ruudam

TS heeft in zijn eerste posting al aangegeven dat de oscillator werkt

Akai aa r20 middengolf probleem

door mars @, 28-03-2024, 15:42 (30 dagen geleden) @ ruudam

hallo ruudam,

De oscillator werkt,dit had ik idd op de manier die je zei gedaan.
En met een vinger op de afstemcondensator maakt helemaal geen verschil, er komt geen extra ruis brom of betere of slechtere ontvangt.
Het lijkt net of de gehele ontvangt verdwenen is ,dit kan mogelijk komen doordat het gerommel/gespetter dit allemaal wegdrukt.

Tevens heb ik de ferriet antenne nagekeken en ook in verschillende standen gezet, dit maakt allemaal geen verschil en ook de aansluitingen zitten allemaal naar behoren op de print.

Het is mij werkelijk een raadsel.

Bedankt voor je reactie.

Akai aa r20 middengolf probleem

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-03-2024, 16:00 (30 dagen geleden) @ mars

Je noemt jezelf niet super technisch maar de dingen die je hebt gedaan bewijzen dat je toch best wel een beetje technisch bent.

Dat wij vanuit ons huis zouden zien wat er mis is, vraagt wat kwaliteiten die wij niet hebben (zoals helderziendheid).

Je hebt een schema en het volgende wat je kan doen, is proberen de transistortjes op het schema uit de AM tuner te matchen met de zwarte driepootjes op de print. Dan proberen te bepalen, in welke versterktrap het signaal strandt. Dat gaat het mooist met een oscilloscoop (kun je het signaal volgen vanaf de antenne) of met een signaalgenerator (kun je signalen mee in de transistors pompen). Als je een gemoduleerde golf van 455kHz op de basis van een van de transistoren zet, zou je geluid moeten horen. Werkt het vanaf een bepaalde plek niet, dan kun je de spanningen in die trap vergelijken met het schema, of aan ons vragen wat het moet zijn.

Het praat voor ons wat makkelijker als we dat schema ook kunnen zien, dus misschien kun je van het AM deel een schermafdruk maken en die hier delen.

Succes!

Akai aa r20 middengolf probleem

door mars @, 28-03-2024, 20:30 (30 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Hallo gerard,

Bedankt voor je reactie en je compliment, ik doe mijn best maar helaas schiet het hier en daar wat te kort soms.
Erg bedankt voor je nuttige tips ook.
Ik heb helaas geen oscilloscoop en singnaalgenerator, maar wellicht is dat iets voor de toekomst.
want zoals ik het lees is het dan idd redelijk makkelijk om te kijken waar het signaal strandt.

Ik plaats het hele schema en daar staat een selectie waarvan ik denk dat dat het middengolf gedeelte is en dat gedeelte heb ik dan ook weer uitvergroot.

Groeten Marcel.

[image][image]

Akai aa r20 middengolf probleem

door ruudam @, Utrecht, 29-03-2024, 00:40 (30 dagen geleden) @ mars

Het onderste gedeelte van het uitvergrote deel is de AM tuner.

Je kan proberen de aansluitingen van de IF trafo 202 of de Ceromische filter aan te raken met schroevedraaier die je zelf vasthoud aan het metalen deel. Je bent zelf de signaal genarator die de rommel uit de lucht oppikt.
Had je de spanningen bij het IC al gecontroleerd.

Akai aa r20 middengolf probleem

door mars @, 30-03-2024, 15:14 (28 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door mars, 30-03-2024, 15:27

Hallo ruudam

Ik heb de spanning van het ic nagemeten en de spanningen kloppen behalve bij poot 12,14 en 15.
Op poot 12 varieert de spanning tussen 0,3 en en de 1 volt
Op poot 14 van het ic varieert de spanning tussen 0.3 1,7 volt
De spanning gaat dus steeds op en neer tussen deze voltages, mogelijk is dat ook de bedoeling omdat er een spanning tussen haakjes staat bij 12 en 14 op het schema?
Op poot 15 meet ik 0 volt.

Akai aa r20 middengolf probleem

door ruudam @, Utrecht, 31-03-2024, 01:38 (28 dagen geleden) @ mars

De spanningen van 12 en 14 zijn van de detector uitgang. Deze varieren bij de sterkte van de ontvangen zender, maar moeten gewoon constant zijn.
15 gaat naar de S meter.

Het lijkt er op dat er iets instabiel is geworden bij de 2e IF versterker en volgende detector. Ik heb hier ook het schema van het IC, alleen in slechte kwaliteit.

Voralsnog lijkt het op een fout in het IC, ook kan C 211 slecht zijn waardoor de AGC niet goed meer werkt.

Akai aa r20 middengolf probleem

door mars @, 01-04-2024, 11:03 (26 dagen geleden) @ ruudam

Hoi Ruudam,


Ik heb c211 vervangen maar het probleem bleef aanwezig.
Ben toch ook bang dat ic ha1197 problemen veroorzaakt.
Ik heb ook de spanningen van het fm ic nagemeten en deze bleven contant, dit heb ik gedaan om te vergelijken.
Wat me wel opviel is dat als het gerommel afneemt ik ook meteen stations kan ontvangen en iets later weer niet, het is dus iets wat op en neer gaat.
Dit zou dan door een instabiliteit in het ic kunnen komen.


Mogelijk moet ik ic ha1197 vervangen , deze zijn nog te verkrijgen hier en daar.

Ik zou verder ook geen mogelijkheden meer weten.

Groeten Marcel.

powered by my little forum