ESP32 zender te mooi om te verbergen (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 12-04-2024, 16:42 (17 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 12-04-2024, 17:08

Hallo forum lezers,

Eindelijk is de ESP32 zender compleet afgebouwd inclusief een kast. Ik vond het ontwerp te mooi
om het te verbergen. Vandaar deze oplossing. Ik heb gezocht naar een kant en klare oplossing en had gehoopt op een leverancier die via laser cut een op maat gemaakte kast kon maken inclusief de gaten. Maar dat is niet gelukt er was veel miscommunicatie met de leveranciers via Ali. De kast die ik nu gemaakt heb is een standaard kast welke twee keer zo hoog was.
Zie hieronder een impressie.
[image]
[image]
[image]
[image]


Ik heb nog wel een vraag aan Otto,
Tijdens het afspelen via de SD-card is er ergens onderweg een kleine pauze te horen steeds op dezelfde plaats. Daarna komt er geen modulatie meer op AM en FM (wel draaggolf). Ook de afspeel indicatie werkt gewoon. Ook als je kiest daarna voor een andere bron en weer terug naar SD-card blijft de situatie ongewijzigd. Het enige wat helpt is uit en weer aanzetten. De zender gaat dan verder na het onderbreking moment en dan zijn er geen problemen meer.

Mijn vraag is :
Zou er iets niet goed gaan als een leesfout op de SD card plaats vind en zo ja zou dat verholpen kunnen worden?

Met vriendelijke groet,

Loek

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door francois129 @, Aartselaar - België, 12-04-2024, 18:49 (17 dagen geleden) @ loek

Mooi gemaakt.
Binnen enkele dagen begin ik ook aan dit fijn werk.
Ik hoop op een zelfde mooi werkend resultaat.
Een nieuwe uitdaging!

François

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door buizengek @, 12-04-2024, 19:34 (17 dagen geleden) @ loek

Mooi gemaakt zo :)

ziet er echt goed uit

m.v.g Marcel

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door Otto @, Drenthe, 13-04-2024, 09:06 (16 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Otto, 13-04-2024, 09:12

Hallo Loek,

Dat ziet er grappig uit. Ik zie dat je de mogelijkheid om de AM-uitgang van buitenaf te tunen weer hebt geïmplementeerd. Handig voor de reparatiedagen.

Ik heb nog wel een vraag aan Otto,
Tijdens het afspelen via de SD-card is er ergens onderweg een kleine pauze te horen steeds op dezelfde plaats. Daarna komt er geen modulatie meer op AM en FM (wel draaggolf). Ook de afspeel indicatie werkt gewoon. Ook als je kiest daarna voor een andere bron en weer terug naar SD-card blijft de situatie ongewijzigd. Het enige wat helpt is uit en weer aanzetten. De zender gaat dan verder na het onderbreking moment en dan zijn er geen problemen meer.

Ik begrijp je probleem niet helemaal. Je zegt "een kleine pauze", maar daarna zeg je dat de boel is vastgelopen. Dan denk ik meer aan een permanente pauze.

Mijn vraag is :
Zou er iets niet goed gaan als een leesfout op de SD card plaats vind en zo ja zou dat verholpen kunnen worden?

Ik denk niet direct aan een leesfout, maar meer aan een fout in het MP3-bestand. Gebeurt het altijd in dezelfde file op dezelfde plek? Niet alle MP3-files, die je her en der vindt, zijn goed. Er zitten regelmatig codeerfouten in. De decoder (niet van mij, maar van Wolle) moet maar in staat zijn om met al die fouten om te gaan. Dat lukt niet altijd, en soms loopt de decoder gewoon vast. Ik zelf heb een nummer op mijn SD-kaart staan, die in die zelfs niet eens begint met afspelen. Loopt direct vast, en ik moet ook resetten. Daarna snel naar een ander nummer, en alles werkt weer probleemloos. Als het dus om een enkel nummer gaat, raad ik aan om te zoeken naar een alternatieve versie van het nummer. Soms kun je ook proberen om een nieuwere versie van de decoder-library te installeren.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door loek @, Exloo (Drenthe), 14-04-2024, 12:34 (15 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Met de korte pauze bedoel ik dat er een kort moment geen geluid is. Op dat moment heb ik niet gekeken of, ik noem het maar de teller waar ook eventueel de naam van de artiest etc verschijnt, ook gestopt is. Daarna hoor je weer even geluid en dan wordt het stil. Maar ik zou dat geen lange pauze kunnen noemen omdat de teller boven in beeld gewoon doorloopt als of er niets aan de hand is. Bij het zelf instellen van een pauze met de toetsen verschijnt de tekst pauze en ook de teller stopt.

Dit alles gebeurt tot nu wel steeds op dezelfde plaats. Maar nu ik jou ervaring hoor denk ik dat het over hetzelfde verschijnsel gaat. Loopt bij jou ook de "teller" gewoon door?

Met vriendelijke groet,

Loek

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door Otto @, Drenthe, 14-04-2024, 14:53 (15 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Otto, 14-04-2024, 15:15

Dit alles gebeurt tot nu wel steeds op dezelfde plaats. Maar nu ik jou ervaring hoor denk ik dat het over hetzelfde verschijnsel gaat. Loopt bij jou ook de "teller" gewoon door?

Hallo Loek,

Bij mij begint het nummer niet eens met afspelen:

[image]

Zit muurvast. Alle andere nummers werken perfect. Ik heb deze track toch bewaart, om te kijken wat toekomstige versies van de library doen. Als jouw probleemtrack niet te groot, is mag je hem wel even mailen. En aangeven waar die fout gaat.

Otto

EDIT: "Zit muurvast" moet ik toch nuanceren. Nog even het gedrag bekeken. Het nummer start niet op, en de pauzeknop werkt ook niet. Wel kan in het menu bedienen, en als ik met de toetsen het volgend of vorig nummer selecteer, gaat die gewoon afspelen.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door Otto @, Drenthe, 14-04-2024, 19:20 (15 dagen geleden) @ Otto

EDIT: "Zit muurvast" moet ik toch nuanceren. Nog even het gedrag bekeken. Het nummer start niet op, en de pauzeknop werkt ook niet. Wel kan in het menu bedienen, en als ik met de toetsen het volgend of vorig nummer selecteer, gaat die gewoon afspelen.

Toch nog even op onderzoek geweest. Het blijkt dat de track die bij mijn problemen gaf, een embedded "cover image" heeft van maar liefst 3 MB:

[image]

Blijkbaar is dat teveel voor de arme EPS32. Andere tracks op mijn SD-Kaart hebben ook cover-afbeeldingen, maar die zijn veel kleiner, en spelen ook probleemloos af. Met het gratis programma Mp3tag kun je de afbeelding uit het bestand verwijderen. Je vindt het programma op: https://www.mp3tag.de/

Instructies vind je op:

https://www.youtube.com/watch?v=w-h1I9c8u1I

Nadat ik de afbeelding uit mijn track had verwijderd, speelde die gewoon af.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door Alco Bouwense @, 14-04-2024, 13:08 (15 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Alco Bouwense, 14-04-2024, 13:10

Hallo Loek,

Complimenten. Dat heb je mooi gedaan ! Ziet er gelikt uit.
Ik heb de zender ook pas gebouwd en nu ik jouw exemplaar zie, ga ik ook iets van een behuizing maken hiervoor. Ik heb de zender ook getest en ik heb ook bij één mp3-file problemen; idd de teller loopt door, maar geen geluid. Ik heb ook nog iets anders ontdekt. Als er op de sd-kaart geen ini-file (initialisatie) aanwezig is en je plaatst de sd-kaart in de lezer van het zendertje, dan krijg je het zendertje niet in bedrijf.
Je ziet dan het startscherm gedurende ca 1 sec en dan volgt een reset. Dit gebeurt dan achtereenvolgens steeds weer opnieuw. Als er wel een ini-file aanwezig is (bluetooth.ini of wedradio.ini etc.), dan start het zendertje gewoon op. Eigelijk wel logisch.
Maar hulde voor Otto voor het mooie ontwerp; super !
En niet te vergeten het leveren van de mooie printen door Nick. Hulde !

:||:

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door Rolfm @, 15-04-2024, 11:40 (14 dagen geleden) @ loek

Dag Loek,

Mooi kastje geworden.
Ik ben benieuwd waar je dit gekocht hebt?
Welke aanpassingen heb je gedaan mbt de afmetingen en is dit materiaal goed te zagen / boren?

Grt Rolf

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door loek @, Exloo (Drenthe), 15-04-2024, 13:41 (14 dagen geleden) @ Rolfm

Hallo Rolf,

Dit is gekocht bij Ali. Het materiaal is acryl en de maten waren 20 cm breed, 10cm diep en 10 cm hoog.

De 10cm diep is precies goed. De 20cm breed is eigenlijk 2Cm groter dan de print, maar omdat de kast wordt opgebouwd met hoekstukjes heb je deze over ruimte nodig. De hoogte van 10 cm is ongeveer 5 cm te hoog. Dit heb ik dus aangepast met een kleine cirkel zaag van proxon. Het materiaal splintert niet. Daarna de gaten overgenomen van de afgezaagde stukken.

Bij de hoekstukken worden ook acryl pinnen geleverd. Deze passen nog al los in de gaten ik weet niet wat de bedoeling daarvan is. Dus heb ik maar schroeven (M3) gebruikt. De deksel zit ook vast met schroeven maar de moeren daarvan zitten vast geklemd op de hoekstukken zodat je makkelijk de deksel er af kan halen. Als je de vier zijkanten rondom de print vast gemaakt heb dan kan je de print niet meer verwijderen doordat er voor en achter knoppen en connectoren door de gaten steken. Je kan dan dus eigenlijk de zijkanten en print alleen nog, als geheel, in de gleuven van de bodem plaat laten zakken. Vanaf de onderkant is de print vast gezet met de schroefbussen die op de print zitten. De acryl zijkanten zijn via de zijkant van de bodemplaat met extra parkers (van een 1mm) vast gezet.

Deze kast kost inclusief verzenden 13 Euro. Er zijn ook andere uitvoeringen (goedkoper) waar het geheel opgebouwd is met gleuf/sleuven en vastgezet met elastiekjes of lijm.

Met vriendelijke groet,

Loek

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door Rolfm @, 15-04-2024, 17:56 (14 dagen geleden) @ loek

Dag Loek,

Dank voor je uitgebreide uitleg
Ik heb inmiddels gezocht op Ali maar kan betreffende kastje niet vinden
Heb je misschien voor een link naar dit acryl kastje

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,
Rolf

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door loek @, Exloo (Drenthe), 16-04-2024, 11:02 (13 dagen geleden) @ Rolfm

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door Rolfm @, 17-04-2024, 12:29 (12 dagen geleden) @ loek

Dank je wel Loek, ik heb er inmiddels twee besteld :-)
Grt Rolf

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door loek @, Exloo (Drenthe), 19-04-2024, 20:12 (10 dagen geleden) @ Rolfm

Hallo Rolf,

Mocht je de kast ook met schroeven en moeren vast zetten in plaats van de meegeleverde aryl pennen, dan is de deksel die je het laatst gaat monteren. Je kan dan niet bij de laatste 4 moertjes komen. Bij alle andere moertjes lukte dat wel. Om dit op te lossen heb ik gebruik gemaakt van zogenaamde klink moeren. Deze zitten dus vast geklonken op de 4 hoekstukjes. Klinken is natuurlijk te grof voor het acryl ik heb een schroef bit gebruikt als pers staaf. Dus in een bankschroef voorzichtig de klink rand iets uit elkaar gedrukt tot dat de schroef net klemt in het gat van de 4 hoekstukken.

Als je deze methode ook gaat gebruiken dan heb ik eventueel wel wat van die klink moeren.

Met vriendelijke groet,

Loek

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door Alco Bouwense @, 20-04-2024, 15:04 (9 dagen geleden) @ loek

Halllo Loek,

Nogmaals: het ziet er mooi uit. Maar ik denk, dat jouw behuizing wel krasgevoelig is. Dus mooi om op één plaats neer te zetten, maar niet om dit zonder al te veel bescherming ergens mee naar toe te nemen.
Ik heb zelf één zendertje gebouwd. Ik heb deze in een behuizing van een oude meetomvormer ingebouwd. Ziet er niet zo fraai uit, masr is wel solide en stootvast. En omdat ik ook deel neem aan de reparatiedagen, is deze behuizing wel wat meer solide.
Ik ga echter nog een tweede am-fm zender bouwen, welke ik wel in een soortgelijke behuizing als jouw exemplaar ga bouwen. Die is meer voor de sier :-), want het oog wil ook wat.

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door loek @, Exloo (Drenthe), 20-04-2024, 16:17 (9 dagen geleden) @ Alco Bouwense

Hallo Alco,

Ik heb de zender bewust in een kunststof kast gebouwd in verband met de web mogelijkheid, etc deze zouden in een metalen kast niet goed meer kunnen werken.

Het is ook niet de bedoeling om deze zender mee te nemen naar de NVHR reparatiedagen. Zeker niet als deze in Driebergen worden gehouden. De storing door de geschakelde verlichting en de dichtstbijzijnde hoogspanning masten geven zoveel storing dat ontvangst bijna niet mogelijk is met een laag niveau zender. Op deze dagen neem ik nu een power signal generator van ROHDE & SCHWARZ type SMLR mee (30 Watt). Deze doet het erg goed en heeft een mooie modulatie.

Met vriendelijke groet,

Loek

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door Alco Bouwense @, 20-04-2024, 17:33 (9 dagen geleden) @ loek

Loek,

De behuizing, die ik gebruik, is ook van kunststof. Dat is ook nog belangrijk ivm elektrische veiligheid. En met een metalen behuizing, welke je dan moet aarden, is wifi onmogelijk zonder externe antenne.
En idd is Hoenderdaal een enorma bak met storingsherrie :-|

ESP32 zender te mooi om te verbergen

door Rolfm @, 21-04-2024, 12:59 (8 dagen geleden) @ loek

Dag Loek,

Hartelijk dank voor je aanbod, ik heb je een PM gestuurd

Met vriendelijke groet,
Rolf van Maasakker

powered by my little forum