Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz (Toestel of techniek)

door Viking @, 27-04-2024, 11:39 (12 dagen geleden)

Hallo,
Ik heb een beocord 3300 type 2941.
In principe werkt alles. Oude cassettes worden afgespeeld, opnemen van de radio en CD gaat ook goed. Alleen er is 1 probleem er is altijd een "brom" van 120 en 240Hz altijd aanwezig.

Zover weet ik dat het uit de cassette deck zelf komt. Wanneer ik geen cassette plaats en de deck laat draaien blijft de brom. Wanneer ik de stekker met de signaal kabels van de 2 koppen loshaal dan is de 120 en 240Hz weg. Dus in de verwerking van de signalen zit het niet.

Iemand een idee waar ik verder kan zoeken?

Grt Erik

By the way, deze decks waren door Philips gemaakt.

Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-04-2024, 12:22 (12 dagen geleden) @ Viking

Ik denk niet dat Philips er iets mee te maken had, ik zie als ik even zoek een Japans loopwerkje en vermoedelijk Deense elektronica.

Ik zou het in het motortje zoeken, kijk eens of de zoemtoon stopt als je dat loskoppelt.

Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz

door Viking @, 27-04-2024, 16:27 (12 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hi Maarten,
dank je voor de tip. Na wat gehannes heb ik het kunnen nabootsen en de brom is weg zodra de motor losgekoppeld wordt. Ik heb verder nog gezien dat er bij de voeding van de motor een weerstand doorgebrand is. Die heb ik vervangen en ook alle spanningen stromen gecontroleerd. De spanningsniveaus en de spanningen over de transistoren lijken ok. De brom is nog niet weg.

De voeding van de motor en het relais gebruikt 200mA bij +/- 14V. De motor zonder relais (dus in idle) gebruikt +/- 72 mA.

De motor is een Mabuchi EG-530AD-2F 12VDC 2400rpm CW.

Wanneer er iets is met de motor begrijp ik nog niet hoe de motor deze brom kan veroorzaken.
Nog een tip om verder te zoeken?

Grt Erik

Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz

door Goldline @, Oranjedorp, 27-04-2024, 21:19 (12 dagen geleden) @ Viking
Gewijzigd door Goldline, 27-04-2024, 21:25

De sleepkontakten of koolborstels van dit motortje staan te vonken op het anker.
Advies motor vervangen,
Of demonteren en kijken of je dit kunt reinigen. (hobby oplossing)
een elko van 22uF over de motor wil soms ook helpen, een draad van het loopwerk naar massa ook wel, meen ik dat die wel standaard in de 3300 zit.
Succes!

ps Deze Japanse cassette loopwerken waren superieur aan Philips en onder licentie van het Belgische bedrijf Staar.
Waarschijnlijk weet Maarten hier meer over te vertellen.

--
Cees PA1DBA

Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-04-2024, 21:49 (12 dagen geleden) @ Goldline

Van Staar weet ik helaas weinig. Ik ken ze als licentiegever van diverse Dolby-systemen zoals de HX op dit deck. Het kan best zijn dat ze daar dan ook meteen andere licenties bij in het licentiepakket hadden.

Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-04-2024, 21:47 (12 dagen geleden) @ Viking

Er kan een elco in de voedingslijn of inwendig in de motor rot zijn.

Het kan ook dat de collector wat teveel vonkt.

Begin eerst eens met een (low ESR) elco te plaatsen direct op waar de voeding het motortje binnenkomt en luister dan nog eens.

Als het probleem inwendig in het motortje zit: dekseltje eraf. Dan heb je een regelprintje met daar weer onder het eigenlijke motortje. Op het regelprintje zou een elco'tje rot kunnen zijn als er tenminste een elco opzit. Als je daar geen resultaat mee hebt, haal je het regelprintje los. Dan zou je kunnen proberen om de collector schoon te branden door het motortje een paar keer stevig op een spanning van 9-12V te zetten en die tussendoor even om te keren zodat hij ook de andere kant op loopt. Niet te lang achterelkaar doen!

Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz

door Viking @, 03-05-2024, 15:52 (6 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hi, ik heb de motor vernieuwd maar er is niet veel veranderd. De 200Hz toon is iets minder geworden, maar de 100Hz blijft irritant aanwezig. Hierbij een foto van het spectrum wanneer de motor draait zonder cassette. De opname van de spectrum is altijd op dezelfde plaats bij de boxen genomen.

Het plaatsen van een condensator over de motor aansluitingen levert ook niets op.

Iemand nog een tip om verder te zoeken?

[image]

Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 03-05-2024, 16:04 (6 dagen geleden) @ Viking

Met 100Hz en 200Hz zou je haast denken dat er wat instort door slechte afvlakking. Dan zou niet een elco over de motor uitkomst kunnen bieden maar een elco direct na de gelijkrichter. Oftewel de bestaande elco zou dan misschien rot kunnen zijn? Een scope biedt uitkomst, maar een andere aanwijzing zou kunnen zijn dat de brom afneemt als je de boel een beetje warmstookt.

Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz

door Viking @, 03-05-2024, 16:14 (6 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik zal volgende week eens zien dat ik de scoop leen van het werk. Wat bedoel je precies met warmstoken? Welk mechanisme zit erachter?

Grt Erik

Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 03-05-2024, 17:38 (6 dagen geleden) @ Viking

Elco's die een hoge ESR en/of een lage capaciteit hebben door slijtage of uitdroging, gaan weer wat beter werken als ze warm zijn. Dat is dus een snelle truuk om zonder meten alvast een voorlopige diagnose te stellen.

Beocord 3300, brom 120 en 240 Hz

door Goldline @, Oranjedorp, 03-05-2024, 19:14 (6 dagen geleden) @ Forumbeheer

Is de brom ook aanwezig met de motor uitgeschakeld tijdens play stand ?
Zo ja dan een voedingsfout .
[image]

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum