Halfgeleider geschiedenis (Algemeen)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 23-01-2012, 20:39 (4490 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Kennen jullie dit virtueel museum al?
http://semiconductormuseum.com/Museum_Index.htm

Een leuke verzameling wetenswaardigheden over oude diodes en transistoren. Jammer is wel dat het erg Amerikaans georiënteerd is. De OA.. en OC.. vind je helaas niet terug. Maar wel over de evolutie van de Germanium en Silicium componenten.

En deze is ook wel leuk: http://www.computerhistory.org/
Halfgeleidertechniek toegepast op de vierkante milimeter (of micrometer) en hoe het allemaal zo kwam.

Groeten,

Piet.

Halfgeleider geschiedenis

door Jan 1 @, Tilburg, 24-01-2012, 20:25 (4489 dagen geleden) @ Piet Blaas

Ik las ergens dat de transistor in principe al halverwege de jaren 30 uitgevonden is. Maar men deed er niets mee omdat het rendement schrikbarend laag geweest moest zijn. Men stopte het experiment. Waarschijnlijk had men de PN overgang veel te dik gelaten. Zoals bekend ging men bij Bell Laboratories (1948 ?)veel voorvarender te werk.:-)

Halfgeleider geschiedenis

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2012, 20:31 (4489 dagen geleden) @ Jan 1

Of was het zo dat het veldeffect van bepaalde kristallen werd onderzocht en dat de resultaten niet klopten met wat men verwachtte, Bardeen en Brittain hebben vastgesteld dat versterking plaats vond, zich waarschijnlijk niet meteen realiserend, dat die ontdekking de wereld zou veranderen.
Zo is hf voormagnetisatie bij bandrecorders ook bij toeval ontdekt, doordat een van de versterkers odcilleerde. Ook daar kreeg men niet wat men veronderstelde.

Soundman2

Halfgeleider geschiedenis

door maarten van dijk @, 24-01-2012, 21:43 (4489 dagen geleden) @ soundman2

Naar ik eens een keer gelezen heb, moet de FET (field effect transistor)
er al veel eerder zijn geweest; wat dat betreft zal jan1 dat ook wel hebben gelezen, denk ik.

mvg, Maarten van Dijk.

Halfgeleider geschiedenis

door Jan 1 @, Tilburg, 24-01-2012, 22:11 (4489 dagen geleden) @ Piet Blaas

Zo zijn er meer rare zaken op electrisch gebied. Volgens Wikipedea zou Antonio Meucci de telefoon hebben uitgevonden, dus niet wat veel mensen nog denken de firma Bell. Het verhaal luidt dat de arme Meucci zijn patenten verkocht aan Bell, die ervan maakte dat de telefoon hun uitvinding was. Net zo ongeloofwaardig als dat de Rijn bij Lobith ons land binnenstroomt, wat ook een misverstand is.

Het is overigens wel raar, dat men niet nog eerder op het idee is gekomen om met de combinatie van diodes een versterkend element samen te stellen.
Immers de eerste buis was een diode, en wat later kwam de eerste halfgeleider gelijkricht diode. Men wist dat hij kon gelijkrichten, maar kende niet zijn werking. Ik denk dat ze midden jaren dertig nog geen volledig besef van de preciese werking van een diode hadden. In tegenstelling tot deze tijd, waar er nu tig diode typen zijn voor vele toepassingen.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Antonio_Meucci

Halfgeleider geschiedenis

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2012, 23:42 (4489 dagen geleden) @ Jan 1

Volgens mij kan een buis diode vervangen worden door een halfgeleiderdiode, ze hebben allebei dezelfde functie. De werking is echter totaal verschillend.


Soundman2

powered by my little forum