Schema Garrard SP20 is aan de schematheek toegevoegd. (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2010, 17:08 (5138 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door soundman2, 20-04-2010, 17:13

Klopt , alle npn type's zijn getekend als pnp.

Als je het schema fatsoeneert en de bij de transistors aangegeven aanduidingen gebruikt, klopt er nog niet veel van. Ik meen me te herinneren dat de eindtransistoren in elk geval verwisseld waren. Ook de spanningen kloppen niet, bij een van de drivertransistoren staat 0,7 volt bij de basis, terwijl die met de collector aan massa hangt , de minpool en dat voor een NPN.Ook de transistor waar AC180 bij staat is maar raar aangeloten. In een dergelijk soort schakeling met complementaire transistoren, hangen de collectors aan de voedingsspanning.
Een weerstandje van 2,2 ohm in de collectorleiding heeft daar ook al weinig te zoeken.In elk geval had de tekenaar van het schema geen verstand van transistorversterkers en misschien ook wel niet van electronica.
De print lijkt me op de foto niet zo ingewikkeld. Wellicht kun je de werkelijkheid eens op papier zetten. Misschien is dan ook verklaard waarom de versterker maar matig klinkt. Ik denk dat het vermogen een á twee watt per kanaal is en dat is niet hard, maar kan met goede luidsprekers wel goed klinken.
Normaal is ca 50 mW voldoende voor een rustige huiskamer.

Let wel, het waren toestellen, die we geleverd hebben, toen de serie net uit was. we hebben ze daarna niet meer verkocht, maar het moet haast wel gewijzigd zijn door Tempofoon, wan de geluidskwaliteit was bar en boos voor de modificatie.
Ik moet eens kijken of ik nog tekeningen heb waarop we destijds de wijzigingen aangegeven hebben.

Henk Roovers


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum