Electronische regelaar voor gelijkstroomdynamo 6V (Gezocht)

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 08-06-2010, 15:04 (5080 dagen geleden) @ Armand

Dag Ben,

Origineel laten is inderdaad het beste zeker gezien de stroombegrenzing.
Aangezien een electronische regelaar wel wat voordelen biedt,was ik vooral benieuwd naar het schema van GS12 van Thomsen maar heb dit nog niet kunnen vinden.Was daar misschien voorzien in een stroombegrenzing?

Ik ken dat ontwerp niet, maar gezien de vrij grote hoeveelheid componenten op de print kan dat wel iets meer dan alleen de spanning begrenzen, zou ik zeggen.

De schakeling die ik uitgeprobeerd heb,werkt maar heeft dus inderdaad geen stroombegrenzing.Een zekering van 25 A tussen B+ en de kathode van de vermogensdiode is misschien een optie?

Ik moet je bekennen dat ik daar weinig heil in zie. Stel je rijdt op een druilerige avond, de verlichting is aan en het begint wat harder te regenen. Daarom zet je ook de ruitenwissers aan. Maar dan moet de dynamo harder aan het werk en pats.... weg zekering. Je zet de motor af, vervangt de zekering, start opnieuw, verlichting aan, dan de ruitenwissers.... en raad eens? Juist. Je eindigt met een leeg doosje zekeringen en niet te vergeten met een lege accu.

Ik zou toch eerst eens (laten) kijken of die regelaar niet is te repareren. In dergelijke gevallen kom je met een contactpuntvijltje en een stukje polijstpapier vaak nog een heel eind. Ik heb enkele weken geleden voor een kennis een LUCAS regelaar van een Riley RMA gerepareerd. Gewoon de contacten parallel gevijld, vervolgens gepolijst en het apparaat netjes afgesteld. Die gaat weer jaren mee. BOSCH regelaars zijn i.h.a. wat minder eenvoudig in het gareel te krijgen omdat in die dingen alle verbindingen gepuntlast en geklonken zijn. Maar waar een wil is is een weg. En ze zijn ook nog te koop. Snuffel maar even met Google.

Denk er bij een eventuele reparatie wel aan dat de afstelling moet worden gecontroleerd met gemonteerde metalen kap omdat die kap invloed heeft op het magnetisch veld.


Mvgr,:-)
Armand

--
M.v.g
Ben


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum