Maislamp (Toestel of techniek)
Zoals Soundman al schrijft, hangt het antwoord op je vraag af van iets wat we niet weten namelijk wat er precies voor voedingkje in de lamp zit.
Laatst heb ik ook een lamp gerepareerd door een kapotte LED te overbruggen en daar zat een uiterst simpel voedingkje in, namelijk een seriecondensator in het wisselstroomdeel. Dit is ook zo'n beetje de energiezuinigste manier om een stroombron te creeren dus als ik LED-lampenfabrikant was zou ik dit denk ik ook doen.
Verslag van mijn reparatie en schema van de voeding.
De condensator zorgt voor een vrijwel constante stroom. Alleen als er minder LEDjes zijn, neemt de fasehoek toe zodat je met evenveel stroom toch minder vermogen hebt! Vermogen bij wisselstroom is niet I x V maar I x V x cos phi. Voor de LED lamp nog iets gecompliceerder omdat de stroom niet sinusvormig is.
Omdat een LED een diode is, die in doorlaatrichting practisch weerstand nul heeft, MOET er in de lamp een stroomregulerende component zitten. Dat KAN een lineaire stroombron zijn zoals Soundman noemt, maar die vreet wat vermogen op net zoals een weerstand. Een seriecondensator maakt van de SPANNINGSbron lichtnet een vrijwel perfecte STROOMbron zonder vermogen op te eten.
Complete draad:
- Maislamp - hdegreeuw, 24-09-2017, 16:58