Maislamp (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 25-09-2017, 09:56 (2613 dagen geleden) @ hdegreeuw

Op de condensator in de voeding staat 400V 824J en op de elco 400 Volt 1 uF.
En hoe noem ik deze voeding nu?

Die condensator is dan 82 met vier nullen, dat is 820000pF dus 0,82uF.
De stroom door de lamp zal, door het non-lineaire gedrag van de LEDs,
niet zuiver sinusvormig zijn, maar ongeveer 50 a 60 mA bedragen.
De weerstand van cq spanning over de LEDs is hierop van weinig invloed zoals je kunt berekenen met CapCalc door bv als True Heater String Resistance eens 2, 1 en 0,5 kOhm in te vullen. Je ziet dan dat het overbruggen van LEDjes nauwelijks tot stroomtoename leidt.

Ondertussen zijn er van jouw maiskolf best snel ledjes kapot gegaan. Het kan zijn dat ze toch iets overbelast worden, dus dat de stroom te hoog is gekozen voor deze LEDs. Het valt me ook op dat jouw elco kleiner is dan de mijne, jij hebt nl 1uF en ik heb 2u2 als elco. Jij hebt daarom bij inschakelen een iets grotere stroompiek door de LEDs.
(Als je gaat experimenteren met een grotere elco, vergeet dan niet de parallelweerstand evenredig te verlagen om het RC-product aan de wisselstroomkant gelijk te houden aan de gelijkstroomkant.)
Jouw lamp lijkt wel een type goedkopie omdat de thermische zekering ontbreekt.
Maar weer iets robuuster omdat de begrenzingsweerstand uit twee parallelle bestaat.

Ik noem deze voeding een capacitieve gelijkstroom-voeding. De LEDjes "zien" namelijk een vrij constante stroom van 50 tot 60mA. De stroomregeling wordt bereikt door een heel simpele en uiterst efficiente component namelijk een condensator (capacitief).

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks