Berekeningen benodigd koelblok. (Toestel of techniek)

door Florick @, Ravenstein NB, 11-10-2019, 12:41 (1658 dagen geleden) @ Florick

Hier mijn berekeningen voor het benodigd koelblok.

Houd er ook rekening mee dat je een groot koelblok nodig hebt voor de hoogspanning en gloeispanning. Als je hiervoor temperatuurschakelaars van 50C kan vinden is het super, want die wou ik aanraden. Die schakelaars onderbreken dan de primaire van de trafo’s en beveiligen het geheel tegen over temperatuur.

Mijn idee was dat de koelblokken groot genoeg moeten zijn om een kortsluiting van de voeding te tolereren, voor minestens een paar minuten.

De Ixys TO220 fet die ik in gedachten heb heeft een thermische weerstand van .5C/W van chip naar metaal, en 1.5C van metaal naar koelblokin het slechtste geval. De chip/die mag maximaal 150C worden. (150C-50C)/2CperW geeft een maximaal vermogen van 50W op een koelbloktemperatuur van 50C.

Nu gaan we uit van een voedingspanning van 350V en een stroomlimitering van 120mA = total 42W. onder het maximum van de FET dus.

Om kortsluiting continue aan te kunnen moet het koelblok 50W weg kunnen stoken tegen een maximale temperatuurstijging van
25 graden 0.5C/W dus. Ga je hoger zitten dan grijpt op een gegeven moment de temperatuurschakelaar in. Deze beveiligd de FET tegen overtemperatuur en zorgt ervoor dat dat deze niet kapot gaat omdat het koelblok te heet wordt.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum