Motor print voor een Revox A700 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 21-12-2019, 12:57 (1588 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 21-12-2019, 13:01

De laatste vraag begrijp ik niet.
Ik had het niet over vervangen, maar over meten of de ic's correct functioneren.
In de service doc staat een beschrijving van de functie van het IC TDA 1000.
Het is een instelbare deler voor de tacho en die wordt weer vergeleken met een referentie. Aan de uitgang verschijnt weer een blok, waarvan de duty cycle variabel is. Dat is dan weer info om de motor aan te sturen.
Je kunt meten of de tacho blokspanning goed aan komt, dan weet dat die schakeling wel of biet werkt. Vervolgens kun je de blok uit het deler-ic onderzoeken. Als daar een blok uit komt kun je de motor handmatig afremmen en zien of het blok varieert. Daarna komt de feitelijke motorsturing aan bod. Op deze manier moet het mogelijk zijn om de fout te vinden. Als de motor helemaal niet draait dan is het zinvol om de motorsturing met een eigen signaal zo in te stellen, dat deze zou moeten draaien. Op die manier kun je de hele motorregeling onderzoeken.
Het kan heel goed zijn, dat er een IC defect is, maar ik begrijp dat ze niet op de hoek van de straat te koop zijn. Het is dus belangrijk dat je zeker weet dat het of aan een IC of aan wat anders ligt.
Het is doorgaans niet zo, dat moeilijke componenten wel stuk zullen zijn, omdat er weinig aan te meten valt. Als je weet wat je erin moet stoppen en weet wat het resultaat moet zijn, dan kun je al snel te weten komen wat er hapert.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum