bewegend kristal (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 21-04-2020, 11:51 (1476 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door loek, 21-04-2020, 12:12

Hallo Maurice,

Het doel van dit kristal was vooral om te laten zien wat het laboratorium allemaal kon doen. Zeg maar een soort promotie. Ik ben vaak in het DNL geweest, bijvoorbeeld toen de kleuren TV zijn intrede deed in Nederland. Ik werkte toen op de meetkamer van PTT/KPN in Amersfoort. Op deze meetkamer zouden alle video meetapparaten die in Hilversum gebruikt werden in onderhoud komen.

OP dat moment wisten we , op de meetkamer, niet veel van de kleurentechniek. Je ging dan naar het DNL en daar waren ze al jaren bezig met de ontwikkeling. Je kreeg dan persoonlijk 2 maanden les over alle theoretische aspecten van deze techniek.

Je leerde dan ook wel een beetje hoe de werkomgeving was. Wat me bijvoorbeeld bijgebleven is dat bijna op iedere kamer een aquarium stond. En hoe hoger in aanzien des te meer stapels ketting formulieren tegen het plafond.

Ze hebben onder andere een boek gemaakt met daar in alle mogelijke mechanische bewegingen. Deze apparaten zijn ook allemaal gemaakt op de instrumentmakers afdeling.

Hieronder wat foto's voor een indruk.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


[image]

Dus in het algemeen een zeer vrije werkomgeving. Maar dit alles had een doel om tot nieuwe gedachten ideeën te komen.

Steeds meer kwam de gedachte bij de directie van KPN dat een dergelijk laboratorium geen hoofdtaak was voor het bedrijf. Daardoor is het opgeheven helaas. Ook het bestaan van de meetkamer was steeds een punt van discussie. We repareerde op de meetkamer alle apparatuur van HP/Tektronix/Wandel en Goltermann/Siemens, etc. Al deze leveranciers hadden natuurlijk ook een eigen reparatie afdeling, maar daar maakte PTT/KPN toen geen gebruik van. Ik heb daar ook de meetapparatuur tik van overgehouden.

Met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum