Grundig ConcertBoy 4000 Radio Fm probleem (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 12-05-2020, 20:17 (1416 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door soundman2, 12-05-2020, 20:57

Hallo,

Sinds kort in het bezit van deze Grundig Radio.

Radio speelt op MG-KG-LG prima en geeft vol volume en goede selectiviteit.

FM is erg zwak, alleen sterke zenders komen door en er is geen ruis waarneembaar tussen de zenders.
Volume op FM is tevens erg laag +- 20 volume tov de andere banden
Stereo decoder slaat ook niet aan bij sterke zenders.
Ratio-detector elko is (1.9 UF ipv 2.2 UF)

Gezien de radio kwa ontwerp, uitkasten een ramp is om aan te werken mijn vraag in welk gedeelte ik de fout ongeveer zou moeten zoeken, gezien ik niet beschik over mega veel ervaring in HF techniek en heb niet de juiste apparatuur.
Schema heb ik wel voorhanden.

Suggestie's zijn welkom..


Voorbaat dank,

Vr gr Eric

Ik heb het schema niet, maar dat wordt stap voor stap meten, vanaf de detectie met een meetzender. MF signaal toevoeren op 10.7MHz en zoeken of alle versterkingstrappen werken.
Daarna het tunergedeelte op FM RF frequenties.
Ik heb in het verleden uit een werkende ontvanger het tunersignaal toegevoerd aan de ingang van een verdachte MF versterker. Het is een omslachtige methode, die niet altijd succesvol is, maar het kan een indicatie geven of het tunergedeelte dan wel de MF niet in orde is.
Het signaal op de detector is als het goed is zo groot, dat het begrenst. Een beetje scope kan het signaal wel laten zien (10,7MHz). De probe aansluiten met een kleine capaciteit om al te veel verstemming van de kringen tegen te gaan.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum