10,7 Mhz injector dippy schema (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-06-2020, 18:48 (1386 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door kris, 11-06-2020, 18:50

Hallo Kris,

Leuk je nieuwe ontwerp, ik heb wat problemen gehad om het oude ontwerp stabiel te krijgen op 10.7 mhz omdat de oscillator af viel onder de 10.79900 MHZ.
Door het verlagen van de 39 pf Condenstaor naar 35 pf is hij nu redelijk ok en bruikbaar.

betekend dat je aan de rand van de oscillatievoorwaarden zit. Ga je door trimmen eronder, dan stopt de oscillator. Dat ligt deels aan de condensatoren tussen emitter/basis/ground. (die zijn nu kleiner) en het spoeltje. spoeltjes die je koopt (die die eruitzien als een weerstandje) zijn niet altijd goed voor 10,7Mhz. je weet het gewoon niet. daarom spoeltje "X" vervangen door een sloop IF trafo. dan ben je zeker. Door de aanpassingen blijf je ruimschoots binnen de oscillatievoorwaarden en draait de oscillator als een dolle vanaf 2,8 volt.

Ik heb nog twee vragen over je ontwerp gezien ik hem ook wil gaan bouwen:

Wat bedoel je met "aangezien dat regelbaar is vervalt de cv"

"Dat" is het spoeltje. aangezien er nu een sloop IF trafo gebruikt wordt heeft die sowieso een regelbare kern. daarmee vervalt de noodzaak voor de CV. (trimcondensator)

fijnafregelen op 10,7 gebeurt nu door verdraaien kerntje.

[image]

En welke varipcap diode heb je in je ontwerp gebruikt?

er zit geen varicap in. maar gewone SI diode 1N4148. Omdat de phaseshiftoscillator 9V PP amplitude geeft werkt de gewone diode voldoende als varicap.

Hierbij een foto van mijn brouwsel, gemaakt met wat onderdelen die ik nog had liggen.

Oo, het is drinkbaar? :-)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum