Vraag over PAL Signaal (Algemeen)

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-10-2020, 01:22 (1274 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door kris, 02-10-2020, 01:43

Hallo forum lezers,


Is het noodzakelijk dat er een vaste faserelatie is tussen de lijn sync en kleuren draag golf? Ik bedoel daar dus niet mee de fase sprong die de Burst maakt per lijn deze is wel vast gelegd.

Wat zijn de gevolgen als er geen fase relatie is?


Loek

Het is niet nodig dat er een vaste fazerelatie is, maar het is wel wenselijk.

er zijn heel wat bronnen (generatoren, camera's recoders...)gebouwd die de vaste fazerelatie niet aanhielden, en daar is niemand over gevallen :-).

TV stations hielden de vaste relatie wel aan. (die hadden dan ook een dure sync master clock)

Nadeel van het niet aanhouden van de vaste fazerelatie is dat de kleurdotten wat meer storend door het beeld lopen (maar dat valt niet op als je het niet weet)en dat komt omdat de delay line exacte is afgestemd op een juiste doorlooptijd en beweging van de dotten. (heel simpel uitgelegd)

tevens is een vaste relatie nodig als je combfilters wil toepassen die een quasi perfecte scheiding tussen Y en C geven, ook rond de 4,43 Mhz. De ontwerper van PAL, (W.Bruch) had hier al rekening mee gehouden in 1963. Geweldig toch, als je weet dat het tot 1989 duren eer Y/C combfilters praktisch (=betaalbaar) konden toegepast worden, het kan enkel digitaal, maar hij had het voorzien en zelfs een pilootsignaal hiervoor bedacht , dat uiteindelijk niet toegepast is. de Bruch sequence , als ik me het juist herinner.

Een laatste reden om de zgn Pal sequence aan te houden is video editing. en daar komt de 8 field sequence die de tektronix waveforms kunnen markeren om de hoek kijken...
Als je een las maakt zonder de sequence te respecteren krijg je een burst sprong, wat tot een Z/W flash aanleiding kan geven. (en niet dat het beeld verschuift, zoals hierboven uit de foto van de tekst beschreven staat..)

Bruch specificeerde (na veel testen) dat de relatie H/S 283,75+25Hz moest zijn voor minimuminterferentie.(dat is een lang verhaal op zich)

Er is in de beginjaren van de ktv één generator geweest waar de de burstrelatie/Hsync kon vergrendelen/losmaken. Das de Nordmende ktv generator. Heb hem enige jaren geleden gekocht op dit forum (van Leo) en daar kan je goed het effect van de meer of minder storende dotten goed zien afhankelijk van de gekozen koppeling. Zal ik er eens een filmpje van maken? :-)

de vectorscope trekt zich in wezen niets aan van het al dan niet bestaan van een koppeling. dat de dotten op het display bij jou gaan schommelen moet een andere oorzaak hebben.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum