Ringtrafo halogeenlamp (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 29-10-2020, 22:12 (1277 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door soundman2, 29-10-2020, 22:27

Dag Forummers,

Ik heb een vraag over een ringtrafo van een halogeenlamp.... ik heb een halogeenplafondlamp met 16 van die steeklampjes van 12 volt 10 Watt... een tijd geleden ging de trafo stuk... ik heb een nieuwe gekocht, een ietwat zwaardere van 11,4 volt eff 25,3 A.300 Watt... de vorige oude was 11,4 volt 200Watt

Na amper een week gaf deze echter ook de geest ik meet op de secundaire (onbelast) 4,5 Volt

Waar kan dit aan liggen en waarom geven mijn trafo"s de geest ?


Gebruik je wel de bijbehorende grote rubber ringen en bout bevestiging, misschien maak je
een zogenaamde sluiting/ Valse winding rondom trafo als je de originele bevestiging niet gebruikt.
Ik weet niet precies hoe het zit maar er zal vast iemand zijn die weet wat ik bedoel.
willem.

Met de bijgeleverde platen, rubberen schijven en de bout gaat het goed. De trafo's zijn zgn wild gewikkeld, de windingen liggen zonder isolatie over elkaar. Dat houdt in dat je ze alleen mag vastklemmen met twee rubberen schijven tussen de platen.
Sommige trafo's hebben geen platen, maar zijn in het midden gevuld met een harskern. Als het goed is liggen de windingen na montage ook vrij van de bodemplaat waarop de trafo gemonteerd wordt.
Weet je zeker dat de lampjes 10 watt zijn en niet 20? Die zijn zowat even groot.
Het totale vermogen zou dan 320 watt zijn. Als de trafo wat krap berekend is, kan die te warm worden bij langdurig gebruik. De trafo mag liever niet veel warmer worden dan 50 graden. Dan voelt hij al redelijk warm aan.
Je mag de trafo nooit bevestigen met bijv metalen U-vormige beugels rond de wikkelingen op een metalen ondergrond. Dat vormt een kortgesloten winding en daar gaat de trafo wel van stuk.
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum