Pioneer a60 (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 11-02-2021, 18:01 (1178 dagen geleden)

Tussen al m'n in de loop der jaren verzamelde spullen stond een versterker A60 van Pioneer.
Kwam dacht ik uit een cafe, was zo te zien al eens gerepareerd, maar was goed stuk.
Vrijwel alle grote transistoren en drivers en wat weerstanden waren gesneuveld.
Door het ontbreken van een schema en het vinden van de juiste onderdelen (niet uitwisselbaar met Europese transistoren) is het apparaat in de opslag beland.
Nu met internet is er van alles te vinden, zo ook een service manual, helaas leent vrijwel iedereen van elkaar hetzelfde vrijwel onleesbare schema.
Via Ebay een papieren versie gevonden zo ook de speciale transistoren.
Nu alle defecte onderdelen vervangen en testen maar.
Nu had ik toch tijd genoeg en heb scheidingstrafo, variac en serielamp(en) in een behuizing gebouwd.
[image]
Dit is een prima oplossing voor als het niet goed gaat.
De versterker doet het, de lampen gloeien even op en blijven dan donker tot de luidsprekeruitgangen kortgesloten worden!!
De oorzaak: er blijft op 1 kanaal ca 0.6 a 0.7 volt negatief op staan.
Het relais trekt wel aan met deze spanning en ook een luidspreker is geen probleem.
Ik weet nu zo geen oplossing hoe dit te verhelpen.
Er zijn al verschillende onderdelen verwisseld van het goede naar het foute kanaal in de hoop (eigenlijk tegen beter weten in) dat de fout meeverhuisde, niet dus.
Mijn vraag is dus weet iemand wat er mis gaat als de spanning niet op 0 te krijgen is?
De ruststroom is dan ook op een paar ma na niet in te stellen, het goede kanaal wel.
Om dat als het koelblok aanwezig is veel onderdelen niet of nauwelijks bereikbaar zijn is er nu een noodvoorziening getroffen.
Hierbij een deel van het schema.
[image]

Mvg, Dirk


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum