Pioneer a60 (Toestel of techniek)

door FredDijksman @, 11-02-2021, 19:28 (1169 dagen geleden) @ doktordirk

Het klinkt bekend wat je omschrijft over de eindversterker. Wat ik in zo'n geval doe is , ik maak een kopie van het schema en met een tekst markeerstift ga ik van het slechte kanaal alle onderdelen en verbindingen stuk voor stuk na vanaf de ingang van de versterker of vanaf de eindversterker.
Ook alle weerstanden en condensatoren al zien ze er nog zo mooi uit. Ik test ze dan meestal gewoon op de print want alles los solderen is meestal geen doen.
Krijg je een "vreemde" meting van een component dan vergelijk ik dat met het goede kanaal.

Zo heb ik al heel wat onderbroken weerstanden en lekke condensatoren en andere componenten eruit gehaald. De transistoren kun je testen terwijl ze op de print zitten maar daar ben ik al verschillende malen de mist mee ingegaan omdat ze achteraf toch defect waren, dus uit solderen is beter. En dan test ik ze met een transistor tester.
Deze procedure doe ik alleen bij versterkers want die hebben zeer gevoelige instellingen.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zeggen dat het anders hoort te gaan maar bij mij werkt het zo goed. Vooral in die gevallen waar die eindtorren en stuur torren defect waren , die allemaal vervangen en dan werkt het nog niet, dan zet ik deze procedure in.
Succes
Fred


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum