Video: foutzoeken in radio's zonder speciale meetapparatuur (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 25-03-2021, 22:10 (1121 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door soundman2, 25-03-2021, 22:52

Het gebruik van een transistortester en een componententester in het algemeen is niet aan te bevelen voor reparatie. Meestal moet je daarvoor het onderdeel verwijderen uit het toestel, dat bij onoordeelkundig gebruik al weer een nieuw probleem kan opleveren, zoals het stuk maken van printsporen en het verkeerd terug plaatsen van onderdelen. Een go no go test kan uitstekend in het defecte apparaat plaats vinden, als je weet wat je doet.
Verder ben ik van mening, als je niet weet hoe het werkt , dat de kans groot is dat je het niet kunt repareren. Uit de vele threads op het forum blijkt dat het zonder meer uitwisselen van onderdelen zelden tot een werkend apparaat leidt. Heel vaak worden nog extra fouten geïntroduceerd, dat door sommigen "achteruit repareren" wordt genoemd.
Systematisch foutzoeken is gewoon een vereiste. Helaas het is niet anders.
Zelf repareer ik vanaf ongeveer 1960, zowel buizen als halfgeleider apparatuur. Ik heb vele meetinstrumenten, maar een transistor of buizentester hoort daar niet bij....
Wat bezit ik wel:
Een universeelmeter met een hoge Ri
Scope (vrijwel onmisbaar universeel meetinstrument)
Toongenerator
Meetzendertje
Dummyload
Variac
Testlamp voor stroombegrenzing
etc.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum