Video: foutzoeken in radio's zonder speciale meetapparatuur (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-03-2021, 23:04 (1128 dagen geleden) @ Laurens

Laurens,

Toch wel een goede poging een video op te nemen, maar je ervaart hoe lastig het is
goed weer te geven en een helder verhaal te vertellen voor de student.

Paar dingetjes, ik heb immers ooit een cursus technische leraren opleiding gedaan.
Nog in de tijd van de schoolbord techniek overigens.

Bedenk in je voorbereiding voor welk niveau je de video maakt.
Bepaal dan de stappen die je wel cq kunt over slaan als zijnde bekend.
Leg buiten beeld dat stappenlijstje zodat je in de video niets over slaat.
De 1 kan namelijk afhaken op de basis, de ander omdat na 3 zinnen deze al afhaakt.

Houd onbelangrijke details uit je verhaal zoals typenummers radio en dergelijke bijzaken.
Of wel blijf bij je over te brengen verhaal.

Is er een formule nodig, mag dat gerust, ook in dit geval zonder direct in te gaan op het waarom kun je zeggen, neem aan dat IF is 450kHz en dat vind je in de specs van je radio.Laat zien waar.
Soms is deze anders, echter ga niet afkorten met 455, 65,70.
De kijker denkt dan ook echt 65 ipv 465.

Ook juist de truuk met de 2e radio waar om gaat in je video maak iets meer duidelijk
met het waarom IF vast is. met 2 voorbeelden. En leg dus iets meer uit
het waarom dat ander toestel op 1050 te zetten met formuletje op schrift.
Zender - oscillator = IF en Zender - IF = Oscillator

Het is nu juist het begrijpen van die formule dat de truuk met de andere radio kan werken.

Zorg evt dat je vooraf papiertjes hebt waar bv al die formule duidelijk op staat.

Probeer camera beeld rustig te houden, en voorkom die geluiden.
Houd buiten beeld bv externe monitor je camera in de gaten of dat goed over komt.
Zo mocht ik niet te bewegelijk voor bord dwalen omdat dat afleid en de student naar bord moet kijken en niet mijn gezwabber en gezwaai:-D

In de voorbereiding zou je al moeten weten dat in jouw werkplaats bv de zender rond 1500 goed te ontvangen is en de radio daarop getest en voorbereid is.
Voorkomt "gerommel" in je verhaal.

Verhaal voorbereiden
Materiaal klaar zetten
Sheets klaar maken
Keer oefenen
Terug kijken en evt herhalen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum