Video: foutzoeken in radio's zonder speciale meetapparatuur (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-03-2021, 20:06 (1126 dagen geleden) @ Laurens

Ik vond het wel een leuk filmpje. Iemand die totaal van radiotechniek geen kaas gegeten heeft, zal na het bekijken nog steeds geen radio kunnen repareren. Maar als ondersteuning van dingen die hier regelmatig besproken worden lijkt het me toch wel nuttig. En ook leuk om te zien hoe anderen hier werken.
Zelf doe ik de oscillatortest altijd als eerste, omdat het nou eenmaal een van de simpelste dingen is om te doen. Maar leuk om jou even het LF deel en MF deel te zien testen ook. Ik dacht wel, je haalt het 455 signaal van de diode van de hulpradio, dan is het wel flink wat sterker dan het signaal dat de URT op dat punt moet hebben. Dus zou bv het MF ontregeld zijn, dan zit op dat moment de fout toch in de MF terwijl je nu zou denken die doet het.
En ja, ik zou ook na al deze proefjes de conclusie trekken van een niet werkende oscillator. De metingen van de spanning zijn dan de volgende stap. Dat er aan de emissor iets niet goed zit.... ik zou denk ik hierna kijken of de verbinding naar massa nog ok is. De emissor ligt via de bandschakelaar aan de nulpotentiaal en bandschakelaars zijn storingsgevoelige componenten.
Je hebt die radio een jaar of twee geleden van mij gekocht. Hij heeft in de tussentijd wel gewerkt hoop ik?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum