Philips CD10 probleem (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-03-2011, 23:20 (4801 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-03-2011, 23:29

Hallo Willem,

Dat Philips en Sony de CD-standaard samen ontwikkeld hebben, is heel duidelijk en staat ook in hun eigen geschiedschrijving te lezen (net zoals na te zoeken valt dat Philips een tijd lang economisch eigenaar van Marantz is geweest en dat er over en weer technische kennis en goederen werden uitgewisseld). Jouw bronnen zijn dat idee over de gezamenlijke ontwikkeling van de CD waarschijnlijk gaan extrapoleren en hebben toen de link tussen Japan en Sony gelegd. Opzich een heel aannemelijk verhaal, maar.... de foto's bewijzen anders (aangezien ik ook niet bij de productie was, zullen we ons daarmee moeten behelpen ;-)).

Juist als je de CD100 en de CDP-101 naast elkaar zet, valt op dat er nauwelijks gelijkenissen zijn, men sloeg elk een vrijwel compleet andere weg in. Wel gebruikten de CD100 en aanverwante modellen een aantal Sony chips omdat Philips kennelijk nog problemen had met zijn eigen chipset, maar daar houdt het ongeveer op.

Wat opvalt aan de CD10, is dat het loopwerk en de bijbehorende chips juist van Philips zijn. Iets dat Sony in zijn drang tot miniaturisatie en "not invented here" nooit over zijn kant had laten gaan. Verder valt op dat hij uiterlijk compleet niet op de Sony D-50 lijkt, die dan toch sterke gelijkenis had moeten vertonen. Dit zijn echter slechts aannemelijkheden dus daar valt mogelijk op af te dingen.

Wat wel "harde" bewijzen zijn voor de herkomst van de CD10, zijn 3 soorten opdrukken. Ten eerste de letters voorafgaand aan het serienummer. Deze luiden MZ en zijn toegewezen aan Marantz (zie vrijwel alle Marantzapparatuur behalve die, die door Philips gemaakt is). Van Sony heb ik nog nooit een lettercombinatie gezien om de simpele reden dat ik nog nooit een door Sony voor Philips gefabriceerd aparaat heb gezien (zijn die er ueberhaupt wel?). Ten tweede de (artikel)nummers op de printplaten. Op de foto's zie je bijvoorbeeld WB126K120-3 staan (vergelijk andere Marantzapparatuur) terwijl Sony als formaat 1-999-999-00 aanhield. Ten derde de positienummers, Sony noemde IC's gewoon IC en geen Q en zo zijn er nog wel wat subtiele verschilletjes.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum