Reparatieverslag N4520 (Toestel of techniek)

door Tipo4 ⌂ @, Den Bommel, 01-06-2021, 23:21 (1051 dagen geleden) @ Maurice

Bedankt voor de feedback Maurice.

Ik had het niet vermeld maar ik had de drukrol ook onder handen genomen. Hij was nog niet keihard en glom maar een beetje maar heb er toch even een schuurpapiertje uit de bandenplak set (dat heeft precies de goede ruwheid) tegenaan gehad om dat in ieder geval weer goed te hebben, net zoals een grondige reiniging en licht polijsten van de toonas, eigenlijk een beetje mijn standaardprocedure als ik een bandrecorder (video idem dito) onder handen neem.

Een goede inregeltape zou natuurlijk ideaal zijn maar dat is dunbezaaid en vaak ook kostbaar spul. Maar met een goede 'mastermachine' en toongenerator (en een stuk witte ruis en roze ruis, ik vind het altijd prettig om behalve puur op meetinstrumenten ook mijn gehoor af en toe ter beoordeling in te zetten) moet ik een eind kunnen komen. Ik heb zelf ook nog wel een Sony TC-378 als 'moderne' bandrecorder staan maar die staat naar mijn gehoor toch net niet strak genoeg en lijkt ook wat verschil tussen het linker en rechter kanaal te hebben. Ik heb nu met een veelvoud aan banden afkomstig van verschillende recorders de ergste afwijking kunnen terugregelen dus de afspeelkop staat grofweg wel ok (ik hoor zelfs op 9,5cm/s al wat bandruis en in de verte wat lichte overspraak, dat schijnt bij een gevoelige jongen als de N4520 ook niet helemaal te onderdrukken te zijn) maar het moet wel beter kunnen.

De biasregeling (dat is een hele mooie feature van de N4520, die is continu) geeft effect maar inderdaad nog wel iets om na te lopen als de afspeelkop zeker weten goed staat. Tenminste kan ik met de scoop frequentie en amplitude in beeld krijgen. Bij de N4520 kan je opname en afspeelkop qua stekkers op de audiobak met elkaar wisselen en zo controleren wat de opnamekop nog doet en dat klonk niet superslecht maar ook zeker niet perfect. Ik heb het idee dat de opnamekop, net als de weergavekop, in de loop der jaren een beetje is gaan 'hangen'. Of er is extern geweld geweest, dat zou dan weer de reden kunnen zijn van de afgebroken kopdeksel :-)

Sowieso, als iemand nog een gaaf N4520 koppendeksel over heeft dan hou ik me van harte aanbevolen.

--
Elwin de Jong


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum