Dempingsfactor met of zonder de spreekspoel (Algemeen)

door Onno-I @, 21-08-2021, 15:08 (1136 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Gewijzigd door Onno-I, 21-08-2021, 15:43

Wat een toeval. Ik ben net het boek "The state of hollow state audio" van Richard Honeycutt aan het lezen.
Het onderwerp komt langs in het hoofdstuk over "buizengeluid". Hij geeft aan dat de dempingsfactor meestal geheel verkeerd wordt uitgelegd en bevestigt wat je zegt. De gelijkstroomweerstand van de luidspreker staat in serie en vermindert de controle van de versterker over de beweging van de luidspreker. Je moet hem optellen bij de inwendige weerstand van de versterker. Met een 8 ohm luidspreker met R=6 ohm haal je dus op zijn hoogst een dempingsfactor van 1,33. Als ik doordenk, misschien zelfs nog minder, omdat je eigenlijk de gelijkstroomweerstand niet als onderdeel van de luidspreker moet meenemen?

Je zou aan een versterker met negatieve inwendige weerstand kunnen denken om een hogere dempingsfactor te krijgen. Dat is meekoppeling dus wordt het systeem al snel instabiel zodat je lang niet de hele weerstand kunt compenseren.
Overigens doet dat me ook denken aan versterkers met speciale vormen van terugkoppeling waarbij de stroom en spanning door de luidspreker worden gemeten en meegenomen in de tegenkoppeling om meer effectief controle te krijgen over de beweging van de luidspreker.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum