Loop antenne MLA-30 (Toestel of techniek)

door Laurens @, Zaandam, 27-12-2021, 17:01 (872 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Laat ik vooropstellen dat ik met deze loop specifiek geen ervaring heb. Maar met loops in het algemeen heb ik wel ervaring. Als zendamateur heb ik ze voor zowel zenden als ontvangen gebruikt. Een actieve loop kan behoorlijk compact zijn (denk aan de franse fotolijstje antennes) en nog een flink signaal leveren. Een passieve loop van een meter diameter geeft een signaal hard genoeg voor de gemiddelde omroepdoos.

Een afgestemde loopantenne (actief of passief) is wat mij betreft de beste ontvangstantenne die er is. Met mijn 1,8m diameter loop binnen opgesteld kon ik radio noord korea op de kortegolf zuiver binnenhalen op een doorsnee buizenradio.

Op één MG frequentie kan je soms 2 zenders perfect gescheiden van elkaar ontvangen door de draaibaarheid. Ook brom en ruisstoringen kun je wegnullen door de boel te draaien.

De extra selectiviteit kan ook een voordeel zijn bij de wat eenvoudigere ontvangers. Het onderdrukt spiegelfrequenties en nabije sterke zenders, als je een zwakke zender probeert te horen.

Wat ik bij die MLA30 loop zie, is dat ie niet afstembaar is. Dat heeft als voordeel het gebruiksgemak, maar je boet aan signaalsterkte in omdat de afstembaarheid het signaal zomaar 40dB harder kan maken. Dit compenseert ie dus met versterking, en dat kan weer ruis toevoegen, en kan een risico op vervormingsproducten geven.

Het andere grote voordeel, de richtingsgevoeligheid, gaat in je nadeel werken als ie niet draaibaar is. Je hebt een nul in 2 richtingen. Als je naar meerdere stations wil luisteren, dan kan je de pech hebben dat je een deel daarvan niet kan horen omdat ze permanent in de nul zitten.

Ongetwijfeld werkt ie wel (op youtube zijn er een paar reviews te vinden) maar ik denk omdat je de draaibaarheid en afstembaarheid mist, dat de prestaties niet echt fantastisch zullen zijn. Op youtube kan je ook vinden dat ie boven de 8MHz slecht presteert.

Ik denk dat een Miniwhip misschien een beter idee is, of een actieve loop op grofweg A4 formaat die je in je hobbykamer zet waar je 'm kan afstemmen en draaien.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum