Loop antenne MLA-30 (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 24-03-2022, 17:06 (784 dagen geleden) @ Laurens

Een afgestemde loopantenne (actief of passief) is wat mij betreft de beste ontvangstantenne die er is.

Nog steeds mee eens. Ik heb wel gemerkt dat gevoeligheid van de ontvanger net zo goed werkt als de omvang van de loop.
Ik heb namelijk ook zo'n 1x1 meter gemaakt, afstembaar. Ik merk dat als ik die aan mijn Tecsun ontvangertje verbind (op 't moment denk ik mijn beste ontvanger), dan hoor ik alles wel harder dan met mijn miniloops, maar ik hoor niets meer. Want ook ruis en storing komen harder door. Dus, alles wat ik met de 1x1m kan verstaan of identificeren, hoor ik met de kleine loop ook.
De Yaesu FRG7700 is duidelijk minder gevoelig dan de Tecsun. Als ik daar de kleine loop op hang, mis ik bepaalde zwakke stations. Met de grote 1x1m hyperloop komt de Yaesu weer langszij de Tecsun. Dan moet ik wel de radio afstemmen, dan de loop afstemmen, en de antenneversterker. De Tecsun met miniloop werkt veel gebruiksvriendelijker. Frequentie kiezen, Loopcondensator (gele schijf) op max ruis draaien, richten (rode schijf) op min storing.

[image]

Met mijn 1,8m diameter loop binnen opgesteld kon ik radio noord korea op de kortegolf zuiver binnenhalen op een doorsnee buizenradio.

Op welke frequentie was dat? Ik hoor wel geluiden op 4450 en 4470, bij short-wave.info vermeld als North Korean Jamming. Een soort woesj woesj klinkt het in de USB stand, is dat jamming of gewoon lokaal storing?

Overigens is mijn 90m queeste inmiddels met enig succes bekroond. In de vroege morgen heb ik de Canadese tijdzender CHU (Ottawa, 3kW, 3330kHz) verstaanbaar de tijd horen zeggen. Ik blijf luisteren natuurlijk!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum