Project milliWatt: aan het meten (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-07-2023, 16:49 (274 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Voor het opmeten van zeer kleine vermogens uit het lichtnet (zoals schakelklokken of sluipverbruik van radio's en opladers) heb ik mijn centiWatt meter aangepast voor het meten in milliWatt resolutie.

En ondertussen is het natuurlijk tijd om te kijken of je er ook echt iets "nuttigs" mee kunt meten. Een van de dingen die ik met het ombouwen voor ogen had was het opmeten van de efficiëntie van USB stekkervoedingen. Met de milliWatt-meter hoef ik er in ieder geval niet meer tien identieke tegelijk aan te sluiten om iets op de meter te zien.

Wat ik wil opmeten is het onbelaste verbruik en wat er gebeurt als je hem belast met iets van ongeveer een radio, zeg 1 a 2 Watt. Daarvoor heb ik een boxje gemaakt waar de voeding op aangesloten wordt, tegelijk met een voltmeter , en er zitten vier vermogensweerstanden in met parallelwaarde R = 33,7 Ohm.

[image]

Per voeding lees ik het verbruik in mW, eerst onbelast: Pnul. Dan sluit ik het boxje aan en lees weer het opgenomen vermogen af: Pbelast en de spanning over de weerstanden Vout. In een Excel blad bereken ik dan het vermogen in de weerstad (Pload = Vout * Vout / R), het extra opgenomen vermogen Pextra = Pbelast - Pnul - Pload, en hoeveel procent er extra opgenomen wordt van het afgegeven vermogen (Pextra / Pload * 100%).

Nou was ik nog bang dat het opwarmen van de weerstanden hun waarde zou doen toenemen, waardoor de vermogensberekening niet meer klopt. Als ik de weerstanden een minuutje op een 9V voeding aansluit, worden ze wel merkbaar warm maar hun waarde verandert niet meetbaar.

Het meten is wel lastig omdat de waarden die je afleest, eigenlijk continu veranderen. Door de hoge meetresolutie schommelt de laatste digit altijd wat op en neer. Na een poosje meten en invullen komt mijn voedingswaardentabel er ongeveer zo uit te zien:

[image]

De jaartallen en originele bronnen van de stekkervoedingen zijn soms lastig te achterhalen. Door de uitwisselbaarheid van de voedingen slingeren ze jarenlang door het huis en de voedingen worden dan voor dit en dan voor dat gebruikt.

Met de merkloze 6V trafo is denk ik iets geks aan de hand, misschien overbelast, er stond 150mA op. Ik zal 'm nog eens meten.
Verder zie je dat USB voedingen veel minder gebruiken dan trafo's, dat wisten we natuurlijk al, maar dat het belasten ervan ongeveer dezelfde hoeveelheid extra vermogen trekt als een trafo. Tenminste bij de Aiwa trafo, niet bij de merkloze.

Zou ik nog andere parameters moeten vastleggen?
Denken jullie dat ik nog iets aan m'n meetmethode moet aanpassen?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum