Zonnepanelen vraag. (Algemeen)

door Mans Veldman @, Leidschendam, 13-12-2023, 17:04 (141 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Mans Veldman, 13-12-2023, 17:14

Vooropgesteld dat de hardware van goede kwaliteit is zal een correct geïnstalleerde installatie niet storen. Met name SolarEdge is berucht in de wereld van zendamateurs v.w.b. storingen, maar SolarEdge is echter ook een van de weinigen die zeer behulpzaam is bij het oplossen van de storing, het hangt vooral af van de medewerking van de eigenaar/stoorder, vaak de buurman/vrouw.

De grootste stoorbron zijn vaak de optimizers. Deze worden verkocht als zijnde onmisbaar en de klant (leek in de materie) denkt ze nodig te hebben omdat anders de verwachtte saldering achterblijft. Optimizers zijn nodig als delen van de installatie schaduwval (kunnen) hebben, maar meestal ligt een installatie in de volle zon.

Erg belangrijk is de juiste aanleg van de bekabeling, het aarden van kabelgoten, kabels twisten, ontstoor ferriet, etc. Hier zijn allemaal richtlijnen voor, maar een richtlijn is geen verplichting. Zonnepanelen waren/zijn booming en de installateurs schoten als paddestoelen uit de grond om een graantje mee te pikken. Er zit hier dus ook kaf onder het koren. Vaak hebben ze nog nooit gehoord van ferriet of de werking van ontstoormiddelen.

Ik had erg veel storing van een SolarEdge installatie en kon dit onderbouwen met spectrum plots van de storingen (ik heb gemeten tussen 1 en 30 MHz en zag elke 50 kHz een dikke ruisbult die alle zwakkere signalen wegdrukt). Na mijn klachten zijn alle optimizers vervangen door een ander type (waarin wel alle ontstoorcomponenten aanwezig waren), zijn de kabels anders gelegd, getwist en is er ferriet aangebracht. Dit heeft de storing zodanig verminderd dat ik er niet al te veel last meer van heb (maar het is niet helemaal weg, vooral als er veel zon is)

De overheid geeft ook tips.

https://www.rdi.nl/onderwerpen/tips/voorkom-storingen-door-zonnepanelen#:~:text=Zonnepanelen%20in...

p.s. spectrum plots kun je eenvoudig maken met een RTL-SDR dongle en SDR software op een laptop.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum