Philps Pro12 (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 14-04-2024, 19:59 (15 dagen geleden) @ PE1PJA

De capstan motor drijft direct via een platte snaar het vliegwiel aan dat op de capstan-as gemonteerd is. Er zit idd een wervelstroom rem op middels een klauw waar magneten op gemonteerd zijn. Die heb ik uiteraard al helemaal naar de uiterste stand gedraaid, had ik er bij moeten vermelden.

Zowel de motor lagers als het capstan-lager zijn gereinigd en de lopen heel soepel. Kan mij niet voorstellen dat daar het probleem zit. Het kogeltje aan het einde van de motor as is overigens ook aanwezig. Je kunt bij deze motor geen plaatje in het lager omdraaien dus mogelijk dat er toch wat meer wrijving in dat lager ontstaat, maar dat is niet voelbaar.

De recorder heeft overigens drie motoren.

Mogelijk is het een bekend euvel van deze motoren dat die na jaren (toestel is van 1969) niet meer 100% op snelheid te krijgen zijn.

Dank voor je reactie.

Het is een a-synchronemotor en die werkt pas als het toerental minder is als de netfrequentie (slip). De snelheid is afhankelijk van de belasting, dus loopt er kennelijk toch iets te zwaar. Zijn de fosforbronzen lagertjes niet versleten? Volgens mij zijn die bij dit type motoren allemaal hetzelfde, dus uitruilen kan. Je kunt ook onder en boven verwisselen. Het lager waar de poelie zit wordt het zwaarst belast.
De lagers nooit reinigen met tri of thinner. De olie in de poriƫn van de sinterlagertjes verbrandt dan en dan laten ze geen olie meer door. In de docu staat welke olie je moet gebruiken.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum