fusibele resistor (Toestel of techniek)

door FRANCOIS @, Wenduine BELGIE, 26-10-2024, 10:11 (6 dagen geleden)

Beste Forum gebruikers

Ik zit hier met een probleem met de Grundig TV van de kleinzoon, type 43VLX22LDLB ….defect en 6 maand uit garantie !!dus dikke pech.

Hij gebruikt deze alleen om te gamen en dan ook niet uren en uren en ook niet alle dagen , hij is 14 en de school is er ook nog hé .

Enfin tijdens het gamen , hoorde hij een knal zegt hij …en beeld weg ,ook het stby ledje deed niets meer .

Mijn idee was , een voeding probleem …misschien weer zo’n LNK …waar ik de laatste jaren al meermaals problemen mee heb gehad .

Enfin ik ben van de oude garde en eind de jaren 60 , de A2 electronica gedaan,(dus in de jaren stillekens !!)Daar zei de praktijk leraar …toestel voorzichtig open maken ,goed kijken en ruiken en de helft is al opgelost .

Maar niets te zien , niets verbrand, geen halfgeleiders gebarsten etc ,geen elco’s ontploft of gezwollen .

Heb Geen schema en dan maar hier en daar meten ….en dan kom ik op een weerstand Nr R2002 en die is onderbroken , ( staat naast de bruine condensator ) gezien de meerdere kleuren bandjes dacht ik aan een preciesie weerstand ,maar het zal denkelijk een fusible weerstand zijn

Natuurlijk de vraag is , waarom is hij defect gegaan ( je ziet er ook geen schade aan ) .Zelf heb ik er nog nooit mee gewerkt en gebruikt …ben nog van de oude garde hé .Nu is het al en al geschakelde voedingen ,ook niet echt mijn ding …in het laatste jaar van de A2 …een voeding maken , dikke transfo en power transistoren op grote koelplaten …niet te tillen bij wijze van spreken .

Deze fus. resistor staat in serie met de primaire van de transfo op de voeding print

Kan ik zo’n fusible weestand ..vervangen door een zekering of een weerstand?
heb zo ook geen idee wat de waarde is bij dit soort type …zwart rood rood zilver goud ...misschien zijn er op dit forum wel techneuten die de waarde kunnen lezen via de 5 bands kleuren

wie heeft tip's[image] , wat ik kan doen … want ik kan hem vervangen , maar wie weet gaat hij er onmiddellijk aan ? misschien proberen met een zekering en zien wat er gebeurd .

Groeten,

François ( Wenduine ) ON4 NYO
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks