BSR51. (Gezocht)

door soundman2 @, Wouw, 17-07-2013, 17:45 (4242 dagen geleden) @ Laurens48711
Gewijzigd door soundman2, 17-07-2013, 18:12

Hoi Henk,

Oh dat is erg jammer, en dat verbaast me dan wel. Ik heb hier een LBB1140/46 liggen en in het boekje staat het volgende:

Ook op die betreffende insteekprintjes zit een BSR transistortje dus hoe dat dan komt zou ik ook niet weten.

Wellicht ben ik wat te snel geweest en ook nog misleid, door de configuratie darlington. In de schema's die ik heb en ook in die van jou is het symbool niet van een darlington.
Er is geen speld tussen te krijgen.

De modules die in de pro gebruikssituatie gebruikt worden zijn de LBB1145/03 en /43. De laatste heeft fantoomspanning mogelijkheid voor microfoons en hebben een symmetrietrafo aan boord. Ze zijn te gebruiken voor microfoon en lijnsignalen. De twee modules in jouw schema zijn in principe voor asymmetrische leidingen en in de installatiewereld praktisch alleen bruikbaar voor zeer korte leidingen.
De darlingtontransistor is alleen een toevoeging om condensatormicrofoons te kunnen gebruiken, waarvan de voorversterker in de microfoon gevoed wordt door de microfoonkabel. Voor niet professionele toepassingen heb je de spanning niet nodig en voor asymmetrisch aangesloten dynamische microfooncapsules, kan dat ook nog eens einde verhaal betekenen, omdat er DC door de spreekspoel loopt.
Ik heb in mijn werkzame leven de modules nimmer gebruikt en ook nooit gerepareerd. Daarom herkende ik de transistor ook niet. In de SQ4 versterkers zelf en ook in de ingebouwde mixer komt hij niet voor.
Ik weet niet wat het probleem is met jouw modules, maar in de lijnstand of RIAA stand doet de transistor helemaal niet mee. In de microfoonstand heb je de transistor voor een dynamische microfoon niet nodig. Oorspronkelijk zijn het de modules LBB1145/01 en /02 geweest zonder fantoom, te gebruiken in de Versterkers zonder fantoom mogelijkheid. Daar zat de transistor dus ook niet op. Later hadden die versterkers /43 achter het typeno en mogelijkheid voor fantoomvoeding..

Nogmaals ik was dus wat te voorbarig, waarom heb ik proberen uit te leggen.
Overigens komt de LBB1140/46 als typenummer in mijn arsenaal en docu niet voor. Ik ga eens uitzoeken wat het is. Ook in de SQ4 module range zie ik het typenr niet.
Het is naturlijk altijd mogelijk, dat een NO van Philips zelf modules heeft gebouwd. Dat gebeurde wel meer. Bij Philips Hamburg, werden modules gebouwd, die in het normale programma niet voorkwamen, zoals bijv een vier-toon attentiesignaalgenerator.
Ook de typenummers met VN ervoor was een produktie van de NO Nederland (NO=nationale organisatie). Als een NO van mening was dat er extra toepassingen nodig waren, dan lieten ze dat gewoon lokaal produceren.

Soundman2

Edit:
De 1140/46, en de voorloper LBB1140/06, is het mengpaneel wat in de SQ4 mengversterkers werd gebouwd. De mixer was ook als los typenummer leverbaar, compleet met pluggen paneel, maar zonder voeding. De /46 is geschikt voor modules met fantoomvoeding.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks