Apple, Windows en LINUX! (Computertechniek)

door Pieter Vos @, 03-10-2009, 09:49 (5322 dagen geleden) @ RR1957

Het is ondoenlijk in kort bestek de verschillen tussen Windows en MacOS aan te geven. Daarnaast is er ook nog Linux met ook weer eigen varianten. Al deze zijn in de loop van de tijd uitgegroeid tot complexe besturings systemen waar binnen zeer uiteenlopende programma´s werkzaam moeten zijn.

Ik denk niet dat MacOS inherent minder gevoelig is voor virussen. Er bestaan gewoon minder Mac virussen dan voor Windows. Virus makers willen graag een zo groot mogelijk aantal computers schade aandoen. Omdat Windows het meest gebruikte OS is, is het voor hen aantrekkelijker om een Windows virus te maken.

Op de nieuwste Macs met Intel processors kun je inderdaad ook Windows draaien. Maar waarom zou je? Het MacOS is toch veel eleganter. In de meeste gevallen is er wel een Mac variant van een bepaald programma beschikbaar. Maar op een Mac met Intel processor kun je ook Windows draaien.

Zelf ben ik al Apple Mac gebruiker sinds 1990. Ik vond de grafische omgeving van de Mac duidelijk een voordeel t.o.v. het toen gangbare MS-DOS. Windows was nog nauwelijks ontwikkeld.

Het voordeel van Windows is natuurlijk dat het bij heel veel mensen bekend is en dat er heel veel software voor gemaakt is. Maar het schijnt wel een krachtige computer te eisen, het is een nogal log OS, zo vol met allerlei rim-ram dat het in de loop van de tijd steeds trager gaat werken op je computer. Daarnaast wemelt het van de virussen.

MacOS vind ik veel verfijnder ontworpen. Er is meer over nagedacht van wat voor de gebruiker nuttig is aan functionaliteit. Wat ook bijdraagt aan de goede werking van het MacOS is dat het alleen werkt op Apple computers. Omdat hard- en software van dezelfde fabrikant komen is het gemakkelijker deze goed op elkaar af te stemmen.

Terwijl Apple er vroeger prat op ging dat hun computers en OS een langere levensduur hebben dan Windows PCs, lijkt het er tegenwoordig op dat ook een Mac na drie jaar afgedankt moet worden omdat de hard- en software niet meer up to date is. Helaas, de vernieuwing gaat bij computers heel snel. Fabrikanten maken daar maar al te graag misbruik van. Uiteraard ten koste van vooral de particuliere consument. Met de tekstverwerker Microsoft Word 4 dat ik destijds op mijn 1990 Mac Classic draaide, zou ik ook nu nog prima mee kunnen werken.

Eigenlijk ben ik ook weer aan een upgrade van mijn Apple toe. Mijn e-Mac uit 2005 draait nog onder OS10.3, derhalve kan ik bijvoorbeeld Mozilla Firefox niet upgraden naar versie 3. Ondertussen is MacOS 10.4 c.q. MacOS 10.5 voor Macs met G4 processors uit de handel genomen. Zo wordt je langzaam aan weer gedwongen tot de aanschaf van een geheel nieuwe computer. Een nadeel van de Mac t.o.v. de PC is dat je dit spul in heel veel plaatsen niet te krijgen is.

Nu lijken mij de nieuwste Macs wel heel fijne apparaten. Ik heb ontdekt dat je met een bepaald programma ook internet video streams kunt rippen. (Mits die niet speciaal gecodeerd zijn). Dus vooral vanwege de moderne video en audio mogelijkheden overweeg ik inderdaad een nieuwe iMac.

Maar ik heb ontdekt dat de meeste tijd waarvoor mijn computer in bedrijf is, opgaat aan het ordinaire internet browsen, het intypen van tekst en het gebruik van de computer als web-radio c.q. web-televisie. Hiertoe vind ik een computer van Apple eigenlijk te prijzig. Derhalve ben ik de afgelopen zomer begonnen met Linux. Ik heb mij tweedehands een ca 5 jaar oude HP Compaq PC (2,66MHz, 512 MB RAM, 40GB HD) gekocht, compleet met HP TFT scherm, toetsenbord en muis. De PC werd mij geleverd met Windows XP geinstalleerd. Maar dat gebruik ik dus niet. Vervolgens heb ik op deze PC ook Linux Ubuntu 8.04 geinstalleerd. Eigenlijk gebruik ik Xubuntu 8.04, dit werkt nog iets sneller. Linux is zo goed als gratis (Open Source) maar bij de installatie ervan moet men wel direkt een aantal sterk aanbevolen upgrades doen en het systeem aanpassen. Gelukkig zijn daarvoor goede websites beschikbaar.

Ik werk nu ca. twee maanden met Linux. Tot mijn tevredenheid kan ik er een flink deel van mijn computergebruik mee afhandelen. Dit is zeker inclusief de eerder genoemde basis computer functies. Maar onder Linux kan nog veel meer. Ik heb met mijn externe CD brander (in 2003 gekocht voor mijn inmiddels in de kliko belande iMac Bondi Blue uit 1998) al enkele CDs gebrand. Voor wie Linux nog niet kent: zeker het uitproberen waard.

Dus dit is mijn beleid om de computer kosten omlaag te brengen: voor het geavanceerde werk hoogstens één dure computer in huis, voor het routine computer werk de goedkope, overal goed te verkrijgen tweede hands PC met daarop Linux. (deze tekst heb ik ook op de PC met Linux aangemaakt en ingevoerd op het forum)

Met vriendelijke groet, Pieter


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum