BFY50 equivalent (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 26-03-2014, 14:25 (3901 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Hallo Ludo,

Ik heb in het verleden ook een aantal batterijen omvormers gemaakt. De opdracht aan mij zelf was altijd dat de omvormer paste in de originele batterij en dat de batterij zichzelf uitschakelde.

Als bron is een oplaadbare batterijen toegepast. Al deze omvormers geven stoorsignalen af. Mijn ervaring is dat dit met afscherming wel minder te maken is maar helemaal weg krijgen lukt niet. Een paar omvormers zitten geheel in blik met de toe/afvoer draden via doorvoer C’s en ontkoppelen met spoeltjes noem maar op. Maar bij afstemmen van de radio hoor je de generator op de stillen plekken.

Één van de oorzaken is dat de batterij in een portabel ontvangers meestal in de buurt van de antenne zit. Bij grotere draagbare radio’s zit de batterij meestal onderin de kast en dan gaat het wel goed.

Als voorbeeld om wat ideeën op te doen hierbij twee reprobatterijen.
Eveready 416:

[image]

[image]

De Eveready 416 werkt op een 9 volt batterij met een vermogen van 300 mA/uur

De radio gebruikte 7 mA. Het rendement van deze geschakelde voeding is 70% dus het gebruik was ongeveer 10 mA. De radio kon dus ongeveer 30 uur spelen op een batterij.

De uitgangsspanning is 67,5V dit wordt bepaald door de batterij spanning en de wikkelverhouding van de (zeer kleine) verriet-transformator.

Eveready 467:

[image]

Hier wordt gebruik gemaakt van een step-up IC type MC34063A. Ook hier is het rendement ongeveer 70%
De uitgangsspanning is gestabiliseerd. Door de instelweerstanden te veranderen kan je ook 90 Volt er uit halen. De schakel-fet moet deze spanning wel aankunnen.

Beide ontwerpen maken gebruik van een zelf inschakelende batterij. Het principe is dat bij uitgeschakelde radio er geen enkele stroom kan lopen via de batterij aansluitklemmen van de radio.

De Fet die de batterij aanschakelt is dan niet geleidend. Er lopen dan enkele uA.
Op het moment dat je de radio aan zet gaat er vanuit de voedingsbatterij (van de omvormer) een kleine stroom lopen naar de batterij klemmen. Deze stroom komt door emissie van de buizen, immers de gloeispanning is ook aanwezig. De stroom is zeer laag om dat de voedings batterij (in dit geval) 9 Volt is.

Deze stroom zorgt er voor dat de Fet gaat geleiden (wordt enkele milli-ohms). En de omvormer start.

Ik heb 6 van deze schakelingen gemaakt ,ook voor 90V, en deze werken goed.
Met vriendelijke groet,

Loek

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks