BFY50 equivalent (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-04-2014, 13:41 (3893 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Gewijzigd door loek, 03-04-2014, 13:49

Hallo Ludo,

Potkern 1 is uitstekend geschikt ik gebruik deze ook. Je kan ze, voor bepalen van de wikkel verhouding, makkelijk in en uit elkaar halen. De draaddikte is niet zo belangrijk. Ook het aantal wikkelingen is niet zo belangrijk. Het gaat om de wikkel verhouding. Natuurlijk is er wel een grens, stel het draad is zo dun en er zijn zoveel windingen en daardoor is de weerstand 10 K. In dat geval zal het niet lukken. Ook lukt het niet als er maar bijvoorbeeld drie wikkelingen op zitten en de weerstand is 0,01 ohm.

Maar meestal valt het wel mee is mijn ervaring. Zo te zien zitten er genoeg wikkelingen met voldoende dikte op.

Maar nu eerst wat is de wikkelverhouding. Zijn de wikkelingen gescheiden?

De wikkel verhouding zal waarschijnlijk niet goed zijn. Als je de originele verhouding gemeten heb (met voltmeter/generator op bijvoorbeeld 10 KHz) dan ga je de bovenste wikkeling tellend afwikkelen. Als je kan schatten of het er veel zijn, wikkel dan bijvoorbeeld 50 wikkelingen af. Plaats het geheel terug in de kern en meet opnieuw de wikkel verhouding. Je kan dan het aantal volt/per wikkeling berekenen.

Het makkelijkste is als de buitenste wikkeling ook de primaire kan worden (heeft de minste wikkelingen). Maar dat is een toeval treffer. Je moet om de volts per wikkeling te kunnen meten in ieder geval een aantal wikkeling er af halen en dan weer meten.

Stel eerst kwam er bij een bekende ingangsspanning, op de uitgang 20 Volt.

Nu heb je er 50 wikkelingen afgehaald en er staat nu 15 Volt. Als de wikkelingen die je er af gehaald heb van de uitgang waren, betekent dit dat 5/50 volt per wikkeling.

Het kan ook zijn dat je de wikkeling aan het afhalen bent die je wilt gebruiken als primaire. In dat geval zet je de bekende spanning op de primaire en als dan de uitgangsspanning van 20 naar 25 gaat is dit ook 5/50 volt per wikkeling.

Daarna moet je op basis van volts per wikkeling berekenen wat er nog af moet.

Me4t vriendelijke groet,

Loek

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks