Reparatie Philips 22GF604 (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 05-08-2014, 09:27 (3772 dagen geleden)

Beste Transistorvrienden,

Ik ben bezig met de herstelling van een draagbare stereo platenspeler van Philips, namelijk de 22GF604.

De platenspeler speelde alleen langs het rechterkanaal. Nu is de versterker van dit toestel vrij eenvoudig opgebouwd en ik dacht dat ik dat wel vlug even kon oplossen. Verkeerd gedacht...

De eindtransistor (AC188) van het linkerkanaal gaf kortsluiting tussen de collector en de koelvin. Een "NOS" AC188 erin en hij speelde weer. Al was het geluid van het linkerkanaal veel harder vervormd bij lage tonen dan het rechter, ondanks dat de spanningen volgens het schema bleken te kloppen.

Na een tijdje speelde het linkerkanaal helemaal niet meer.
Van de spanningen op de transistors bleek niks meer te kloppen.
Ik heb de BC158A en de BC149B reeds vervangen en de spanningen kloppen nu tot op de collector van de BC158A.

Hieronder de spanningen op de transistors:
BC149B:

• Basis: 3,5V (Dat meet ik ook in het goede kanaal, dus OK)
  • Collector: 4V (Dat meet ik ook in het goede kanaal, dus OK)
  • Emitter: 0,69V (Lijkt me ook OK)

BC158A:

• Basis: 0,69V
  • Collector: 7,3V (Moet 4,2V zijn!)
  • Emitter: 0V

AC187

• Basis: 7,3V (Moet 4,2V zijn)
  • Collector: 0V
  • Emitter: 7,3V (Moet 4,35V zijn)

BC188:

• Basis: 7,3V
  • Collector: 11V
  • Emitter: 7,3V

Voor de zekerheid heb ik alle elco's al vervangen.
Tot slot heb ik de AC187 mee vervangen, geen verbetering.

De belangrijkste weerstanden, alsook de diode en de NTC weerstand heb ik gecheckt en lijken mij in orde.

Op de collector van de BC158A en op alle pennen van de AC187 en AC188 staat een wisselspanningssignaal van ongeveer 100mV peak-to-peak. Als ik mijn signaalgenerator aansluit en het signaal volg met de oscilloscoop dan lijkt de geïnjecteerde sinus zich te enten op het signaal van 100mV.
De frequentie van het 100mV signaal wijzigt niet als ik de amplitude of frequentie van mijn signaalgenerator wijzig.

Het lijkt een eenvoudige schakeling, maar door mijn gebrek aan ervaring zie ik iets over het hoofd. Alleen weet ik niet wat...

Ik twijfel er niet aan dat er hier mensen zijn, waarvoor zo'n eenvoudige versterker kinderspel is. :-P

[image]

Bij voorbaat dank ik U voor de hulp.

Groetjes,

ElektroNick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks