De Dorette (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 08-08-2014, 21:13 (3768 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 08-08-2014, 21:19

[image]
Dorette is de koosnaam voor de Philips L3X90T. Ze is het zusje van de iets betere versie, de L3X91T.
Het uiterlijke verschil is dat de frontplaat die bij de 90T uit eenvoudig gaatjes plastic bestaat en bij de 91T zijn de grotere gaatjes weer in 4 kleine vakjes verdeeld.
De 90T heeft ook geen aansluiting voor een oortelefoon hoewel ik er laatst één heb gezien die weer wel een oortelefoon aansluiting had en waarom ook niet want vroeger moest je zo af en toe stiekem in bed naar de radio luisteren, want in de jaren 60 was het druk op de middengolf.
Technisch verschilt de 90T ook weinig van de 91T. De 91T heeft iets meer, in de collector van de eerste transistor, die het HF gedeelte versterkt, zit een extra filter naar de eerste MF trafo en een diode tussen de MF en de collector. Bij de 90T zit de collector direct aan de midden aansluiting van de eerste MF trafo. Voorts is het schema geheel identiek maar de 91T heeft 2x de OC74 als eindtor en de 90T 2x de OC72.
[image]
De Dorette die ik heb deed het goed toen ik hem kreeg maar was zeer smerig. Het luidspreker doekje daar woonde alle bacteriën in die bij de virologen bekend zijn en was dus heel vies.
[image]
Nu zit dat doekje gelijmd tussen de het voorste deel van de kast en het front in.
Het was weer een heel geworstel om het front er af te krijgen maar met de draadmethode en door het doekje te doordrenken met thinner lukte dat dit keer goed. Het frontje kwam er onbeschadigd af maar door de plastic smurrie die de thinner er van maakte waren de gaatjes in het front wel verkleint aan de achterkant.
[image]
Dit keer heb ik de verkleuring rigoureuzer aangepakt.
Met fijn schuurpapier (400) heb ik de kast en het front geschuurd net zo lang dat de verkleuring weggeschuurd was. Daarna met brasso de gehele kast gepoetst die pas echt mooi wordt na het uitpoetsen met echt poetskatoen. De gaatjes van het front heb ik met een klein blokvijltje opgevijld om de bramen die zijn ontstaan door de thinner weg te krijgen, alle gaatjes zijn nu even groot.
[image]

De afstemschaal voorzichtig schoongemaakt en ook de afstemschijf. De draagband kreeg ook een stevige wasbeurt. Het batterijenbakje was niet schoon te krijgen maar met mijn dremelsetje lukte dat toch redelijk.
[image]
[image]

Op het volumeknopje had ik eerst een mooi segment op geschilderd zodat, als de radio uitstaat, ook het volumeknopje geel oogt net als de rest. Dat was geen succes want de potmeter draait meer dan 270 graden zodat bij een geheel open gedraaid volume het gele vlakje weer in beeld kwam.
Ook de bloedrode kleur van het knopje, als hij aan staat, vond ik niet netjes staan, dus...
ik heb het hele knopje geel gemaakt en een zwart streepje laat zien of de radio uit staat.

Op de strijkplank van mijn vrouw heb ik een mooi stuk geel doek, dat ik op de markt heb gekocht, strak gespannen en daar het front op gelijmd. Dat kon beter maar is goed genoeg.
[image]
[image]

Toen ik Dorette weer in elkaar had gezet maakte de pluslip van de batterijenhouder even sluiting op de print in de buurt van de uitgangstrafo bij het afregelen van de trimmers en spoelen. Vanaf dat moment had Dorette de baard in de keel in klonk ze heel schor, wat had ik stuk gemaakt? Zwakke zenders kwamen gewoon goed door dus de print leek wel o.k.
De luidspreker, zo klonk het ook, moest het zijn. Een andere speaker liet ook een schorre Dorette horen. En andersom de speaker op een andere radio gaf gewoon een goed geluid af.
Ik ben een paar dagen bezig geweest en was wat onzeker geworden omdat andere radio's, die ik ook afgeregeld had, ook schor begonnen te klinken vond ik.
Dit avontuur is te lezen in de draad, Radio 5 klinkt schor.
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=21269
Uiteindelijk hielp het om de eerste transistor uit zijn sokjes te halen en direct op de print te solderen.
[image]
Mogelijk is door verhitting van de tor deze weer beter gaan functioneren.
[image]
Op dit moment luister ik, onvervormd, naar Dorette die afgestemd staat op Absoluut Radio.
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks