Hobby verzamelaars de transistor radio's (Gezocht)
Hallo RadioJan,
Welkom op dit forum.
Oude radio's bemachtigen en dan weer opknappen is een leuke bezigheid en iedere radio verbergt wel een geheim. Ook hebben oude radio's veel zenders zien komen en gaan en voor de jaren 60 heel wat gezwam hebben moeten weergeven en wat jammer was dat er toen ook niet zoveel te ontvangen was. Dat werd in de sixties beter want toen kwamen er zender op zee en die lieten veel meer muziek horen.
Ik had het geluk dat ik in Amsterdam west woonde en al die zenders goed kon ontvangen tot Radio Caroline North aan toe die bij het eiland Mann lag, grofweg tussen Engeland en Ierland in. Een revolutie was het schip de "Laissez Faire" waar Amerikanen 2 zenders op hadden gezet een popzender, Swinging Radio England en een easy listening station, Britain Radio. Dat knalde de ether in met 2x 50 KW.
In 1967 trad de engelse variant van de anti zeezender wet in werking en alle zenders verdwenen op... Radio Caroline na. Zowel Caroline South als North gingen door en trotseerden die wet. Een jaar later was het wel over want door schulden werden de schepen door Wijsmuller weg gesleept naar de haven van Amsterdam.
Het Caroline avontuur was toen nog niet afgelopen want men zag kans om telkens terug te keren en één keer haalde ze nog het grote nieuws want toen een enorme storm Engeland teisterde moest de BBC stoppen met uitzenden vanwege schade aan de antennes maar Caroline dobberde heftig maar ongedeerd door en was het enige station dat in Engeland te ontvangen was. Dat was een grote schande natuurlijk.
Ik doe ongeveer hetzelfde als jij, ik repareer ook oude radio's. Zo heb ik onlangs een oude radio op de kop getikt dat op de schaal Veronica, Caroline en Hilversum 3 laat zien en dat vind ik als oud zeezender medewerker en luisteraar wel erg curieus.
Helaas woon ik niet bij je in de buurt anders was ik gaarne eens langs gekomen om ideeën en problemen uit te wisselen terwijl de soldeerbout rookt.
Maar gelukkig is er dit forum en worden er bijeenkomsten georganiseerd waarbij een ieder welkom is en op die manier kunnen we toch ideeën en problemen uitwisselen terwijl de soldeerbout rookt.
Jack Marotick
Complete draad:
- Hobby verzamelaars oude transistor radio's -
radiojan,
07-09-2014, 17:40
- Hobby verzamelaars de transistor radio's -
Marotick,
07-09-2014, 20:13
- Hobby verzamelaars de transistor radio's - radiojan, 07-09-2014, 21:05
- Hobby verzamelaars de transistor radio's -
ruudtx,
08-09-2014, 13:46