waardes/verwarrend (Toestel of techniek)

door Lonny, 23-09-2014, 18:39 (3720 dagen geleden) @ rvh

Beste Ruud,

Dat er slechts één capaciteit is gebruikt is eenvoudig te verklaren,
Wil men beeldbuizen met een verschillende horizontale impedantie gebruiken dan zal de ontwerper altijd de flybackcapaciteit opsplitsen ,dit maakt het mogelijk om bij gelijk welke impedantie de ideale afstemming te bekomen.

Kan men de juiste afstemming met één capaciteit bekomen zal men natuurlijk hiervoor opteren,zo kan men één capaciteit uitsparen wat meegenomen is in montagetijd en prijs onderdeel .
Ik begrijp dat 10N7 kleiner is dan 11N5 maar daar zou ik me weinig zorgen over maken daar ik dit zie als een mogelijke tolerantie.(+-5% voor de groene Philips capaciteiten)
De gebruikte “groene” Philips capaciteit was en is nog altijd een van de betere capaciteiten voor deze toepassing waarmee er geen problemen waren in het verleden (1500v met voldoende isolatie)
Wens je deze toch te vervangen door een print type kan je overwegen deze op de plaats van C446 te bestukken i.p.v. uitgelengde onveilige montages

Bezit je geen EHT probe, meet dan op het huidig toestel de flyback amplitude en flybacktijd en na het vervangen van de capaciteit doe je deze meting opnieuw

Op je eerste vraag i.v.m. het vervangen van de flybackcapaciteiten vermelde je dat de rode capaciteit 47NF is

De reactie van Maarten was dat de afbuigstroom door deze capaciteit loopt

waardes (Toestel of techniek)
door rvh , 's-Gravenhage, 21-09-2014, 13:00

Wil van mijn k9 de booster condendators vervangen rode is 0,047 micro

door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 21-09-2014, 13:51 @ rvh
Zorg bij de 47n wel dat je een MKP-type gebruikt, zo uit het hoofd gezegd meen ik dat de afbuigstroom erdoorheen loopt.

Deze rode capaciteit C502 is geen flybackcapaciteit en ook geen S-corectie capaciteit
De capaciteiten waar de afbuigstroom doorheen loopt zijn C533( 330N) en C534 ( 330N)
Merk terug op dat ook deze capaciteit is opgesplitst om ervoor te zorgen dat de HOR-LIN aan de rechter zijde van het scherm zo goed mogelijk is ,de instelbare Hor.Lin. coil gebruiken we dan voor de instelling van de rechter zijde van het scherm
Door het opsplitsen is een ideale instelling terug mogelijk
Latere PC toepassingen gebruiken soms drie of meer S-Cor.capaciteiten voor afstemming en stroomverdeling
PC monitoren=hogere horizontale frequentie => kleiner Hor. yoke impedantie met als gevolg dat de scanspanning te klein zou worden met grotere deflectiestroom

( V=LxdI/dt )

Indien er nog vragen zijn laat dan maar iets horen.

Met vriendelijke groeten,

Marc Chaerle

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks