waardes (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-09-2014, 19:51 (3719 dagen geleden) @ Lonny
Gewijzigd door Maarten Bakker, 24-09-2014, 20:02

Beste Marc,

Mijn stelling geldt specifiek de K9, en dan uitsluitend de "boostercondensator". De door mij verkeerde herinnerde 47n en overige condensatoren laat ik buiten beschouwing. De bedoelde condensatoren waren niet bijzonder degelijk van constructie en zorgden vaak voor problemen (ik heb zelf in de tijd dat ik net sterk genoeg was om een TV naar huis te slepen en "leerde knutselen" eens een dergelijk toestel gehad dat bij het aanzetten steeds een harde pets gaf waarbij je ergens ter hoogte van de rand van de beeldbuis een overslag zag - later snapte ik pas hoe dat kon), zodat Philips er zelfs een bulletin over uitbracht dat er toch echt 1 enkele condensator in moest en wel altijd als je zo'n ding op de werkbank kreeg, ook voor een andere klacht. Goede MKP-condensatoren waren pas een aantal jaar later beschikbaar, maar de gewoonte om 1 enkele condensator te gebruiken bleef kennelijk tot het einde van het CRT-tijdperk hangen.

Ik zie een bevestiging van mijn stelling in het veelvuldig gebruiken van "kromme" capaciteitswaarden zoals 11n5 en de net iets minder kromme maar ook niet echt heel gebruikelijke waardes als 6n2, ook in modernere televisies.

In de onderste helft van de diodemodulator kom je een condensator met een grotere waarde en lagere werkspanning; die waren ook in de tijd van de K9 al een stuk bedrijfszekerder.

Parallell over de uitgangstransistor zit vaak nog een kleine ceramische condensator van het type dat ik ook in gedachten had toen ik een parallellschakeling van 10n en 1n5 voorstelde om de waarde te "finetunen".

Bovendien speelt mee dat de betrouwbaarheid van de condensatoren zoals die tegenwoordig gebruikt worden, groter is en die van de beveiligingsschakeling ook (dat was een van de leringen die Philips trok uit de in brand vliegende K40's die met een betere beveiliging alsnog wel uitval zouden hebben vertoond maar wel wat veiliger geweest zouden zijn).

Gevallen waarin twee "boostercondensatoren" van vergelijkbare waarden parallell of in serie gebruikt zijn, kan ik zo uit mijn hoofd niet oplepelen. Ik denk dat die na de eerste K9's tamelijk uitzonderlijk waren. Zelfs al waren ze in latere dagen betrouwbaarder.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks