Uitbreiding FM band bij ontvanger (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 15-10-2014, 20:25 (3931 dagen geleden) @ Martijn

Ho, ho.
Ik heb niets verprutst en ben bezig om te kijken of ik met een wikkelingetje er bij een groter deel van de fm band kan ontvangen. Ik doe het tegenovergestelde van wat ik in de jaren 80 voor de FM piraten deed namelijk het aanpassen van FM ontvangers voor hogere frequenties. Als je bij een FM ontvanger de oscillator spoel een slag minder maakt dan stijgt de frequentie die maximaal ontvangen kan worden. Draai je een aluminium kerntje in een oscillatorspoel dan wordt de ontvangen frequentie nog hoger en als je de vaste condensatortjes wegknipt die parallel staan over de afstel condensatortjes op de varco dan kom je al gauw in de 2 meterband terecht die ik vroeger gebruikte als middenfrequent voor de 2,3 GHz verbinding die we gebruikte om de hoofdzender aan te sturen vanuit de studio.

Nu heb ik een ontvanger met een oscillator spoel met slechts 2,5 windingen. De ontvanger kan goed het hoge deel van de FM ontvangen maar mist dan de onderkant.
Met een slag bij de oscillator spoel, die ik op eenzelfde spoelkern opnieuw gewikkeld heb, hoopte ik dat de verhouding tussen de hoogste en laagste frequentie te verbeteren. Wat is er mis met iets uitproberen? Ik weet nu dat die verhouding verslechterd, weer wat geleerd.
Nu ga ik proberen om een spoeltje te wikkelen met slechts 2 slagen en dan hoop ik dat de verhouding tussen de hoogste en laagste frequentie verbetert.

Ik zou het op prijs stellen als je met me meedenkt.

Jack

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks