Uitbreiding FM band bij ontvanger (Toestel of techniek)
Het probleem is eigenlijk de varco want die heeft slechts 3 platen waarvan er 2 draaibaar zijn. Om een afstemgebied te vergroten heb je eigenlijk te maken met de minimum en maximum capaciteit van de varco die dus de frequentie van de oscillator bepaalt.
De minimum capaciteit wordt bij deze nordMende bepaald door een vaste condensator van 20pf en een buistrimmertje waarvan ik de waarde niet weet maar die toch aan de hoge kant moet zijn omdat ik daarmee behoorlijk de verhouding tussen de maximale en minimale frequentie kon bepalen.
Even wat waardes.
In normale toestand is de maximale frequentie 103,5 MHz en minimaal 87 MHz, de slag is 16,5 MHz
Als ik de vaste condensator er uit soldeerde dan wordt de minimum capaciteit voor het grootste gedeelte bepaald door de trimmer.
Met de trimmer op minimum is de maximale frequentie 131 MHZ en de minimale frequentie 103 MHz. Dit geeft een bereik van 28 MHz
Door de trimmer in te draaien wordt de minimale capaciteit verhoogd terwijl de maximale capaciteit, procentueel gezien, nauwelijks verandert. Hiermee is dus de werkruimte in te stellen.
Ik wilde dat mijn nortMende Condor van 87 tot 106 MHz kan ontvangen dus een bereik van 19 MHz. Ik heb dit proefondervindelijk ingesteld door telkens de stelschroef, van de instel C, een halve slag in te draaien. Uiteindelijk kwam ik op 124 als maximum en 104 als minimum.
Dit bereik is goed maar een kleine 20 MHz te hoog.
Met het kerntje verder de spoel in draaien kan er iets gewonnen worden maar geen 18 MHz.
De spoel moet bij gewikkeld worden.
Nu had ik nog een spoelvormpje liggen met dezelfde maat als in de condor dus daar heb ik een spoeltje gewikkeld met één slag meer dan het origineel waarvan ik al vermoedde dat het niet voldoende zou zijn. Dat klopte want het ontvangstbereik was slechts 10 MHz omlaag gebracht.
De metingen verricht ik met een Monacor dipmeter.
Daarom weer een nieuw spoeltje gewikkeld met weer een wikkeling er bij maar nu niet van 1,5 mm verzilverd koperdraad maar van gelakt 1 mm koperdraad dat door de laklaag 1,2 mm dik is.
Nu viel de afstemband tussen de 89 en de 108 MHz.
Door het kerntje van deze deze oscillator iets in te draaien was de frequentie precies in te stellen en was mijn doel bijna bereikt.
Want, het hoogfrequent deel van deze ontvanger heeft niet alleen een oscillator sectie maar ook een antennekring.
Ook hieraan zit een spoeltje met een vaste condensator, een buistrimmertje en een afstemdeel dat op de ander helft van de varco zit. Ook deze kant moet aangepast worden. Voor de hoge frequentie bleek dat het verwijderen van de vaste kleine condensator, ook 20pf, iets te veel was en een waarde van 10pf bleek beter te zijn. Voor de lage frequentie kon ik het kerntje helemaal indraaien voor ontvangst verbetering maar ik was bang dat dat niet genoeg was.
Voordat ik een nieuwe spoel ging wikkelen kwam ik op het idee om te kijken wat er gebeurde als er nog een kerntje in het overgebleven gedeelte van de spoelkern gedraaid zou worden. De ontvangst verbeterde enorm en vlak voordat dit kerntje het al ingedraaide kerntje raakte werd de ontvangst weer wat minder.
Dit scheelde wikkel werk.
Zowel de hoge frequenties als de lage frequenties zijn nu optimaal afgeregeld en de ontvanger is nu zelfs gevoeliger dan mijn Sony portable.
Ik zit nog met een klein dilemma, zal ik dat oscillatorspoeltje nu nog gaan overwikkelen met 1,5 mm verzilverd koperdraad of zal ik het maar zo laten?
Ik wil iedereen hartelijk bedanken die me, bij deze materie, geholpen heeft.
Jack Marotick
Complete draad:
- Uitbreiding FM band bij ontvanger -
Marotick,
15-10-2014, 14:26
- Uitbreiding FM band bij ontvanger - soundman2, 15-10-2014, 15:01
Martijn,
15-10-2014, 19:53
Marotick,
15-10-2014, 20:25