FM-printjes (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-10-2014, 21:01 (3918 dagen geleden) @ Jacobus
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-10-2014, 21:08

Duidelijke insteek en mooie aanvulling. Bluf vermoedde ik destijds door de korte reacties die ik opvatte als "om er maar van af te zijn" of niet serieus zijn en niet in de laatste plaats omdat ik naar ik meen zelf als eerste het woord patent liet vallen als suggestie. Toch blijf ik met dat tegenstrijdige zitten.

Dat gewin... Ik vraag het me toch af. In een FM- of DAB-versie voor hobbyisten met bovendien keurige nazorg zit geen grove winst. Bij verkoop van het werkingsprincipe voor bedrijfsmatige doeleinden (bijvoorbeeld aan ST of NXP die er een chipje rond bakken) geldt de eis van patent. Ik weet in elk geval dat Philips op enig moment, waarschijnlijk nog wel, consequent weigerde om met een uitvinder om tafel te gaan zitten als die geen patent op zijn vinding had (wellicht na het debaculeuze verhaal Pieper-Van der Sloot). Een zeer terechte houding om de uitvinder te beschermen en zich zelf in te dekken.

En de erkenning... Ik weet dat het een innovatief idee is, maar het product aanprijzen zal ik onder de randvoorwaarden zoals die nu liggen, nooit doen. Die afwijzende houding heb ik eerder ook al van anderen gehoord, en lees ik hier nu ook weer terug. Natuurlijk zijn er zat tevreden gebruikers, maar echte erkenning krijg je pas als je critici over de streep trekt.

Overigens voor de duidelijkheid ben ik er niet op uit om mensen of hun ideeen af te branden, mijn overwegingen en vraagtekens gelden de situatie zoals ik die zie. Ik noem ook nadrukkelijk geen namen, ook omdat dit voor iedereen zou kunnen opgaan die op een vergelijkbare manier werkt.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks