eeprom copieren (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 03-12-2014, 11:24 (3650 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 03-12-2014, 11:25

Hallo Petrus,

Ik reageer even op jouw opmerking:

Voor het lezen van de EEPROM heb je software nodig. Als je die al hebt, is het een eenvoudige zaak. Zo niet, dan heb je nog heel wat uurtjes werk voor de boeg.

Als ik het vergelijk met de omgeving waar ik mee werk dus ATMEL en Bascom,
Dan is het uitlezen van een i2C eprom een soort standaard commando. Ook het uitlezen van de eprom in de uP heeft standaard commando's.

Je moet alleen in een programmatje opgeven hoeveel bytes waar na toe gelezen/geschreven moet worden. Dit kost enkele minuten en dan is het geheel klaar. Je hoeft je niet bezig te houden met de timing, etc van de i2c eprom. Je kunt het programma zo mooi maken als je zelf wil. Bijvoorbeeld een toets om het uitlezen/schrijven te starten of een led dat het geheel is ingelezen/geschreven, een verificatie van gelezen,geschreven, etc. Echter alles draait om de eenvoudige standaard commando's van lezen en schrijven.

Ik denk dat het maken van een programmer op de parallelpoort, die geschikt is voor het ponyprog en dan nog de juiste initialisatie file vinden voor een i2C eprom veel meer werk is.

Maar je hebt gelijk de voorwaarde is en blijft dat de te lezen/beschrijven i2C eprom moet kunnen beschikken over "vrije data lijnen" . Tot nu toe is het mij altijd gelukt om de firmware uit eproms te halen. Of dit nu een spectrumanalyzer was van tektronix of een weerstation.

Het prettige van deze methode is, dat je niet hoeft te werken met nieuwe dingen zoals een parallel-programmer en nieuwe software (ponyprog). Dit geeft weer allemaal nieuwe extra problemen. Je werkt dus met de programeer software die je al kent.
Ik heb geen ervaring met de PIC omgeving, maar ik vermoed dat dit op dezelfde manier werkt, dus ook met standaard commando's om een i2C eprom uit te lezen en beschrijven.

Met vriendelijke groet,

Loek

Als ik de bijdragen lees van mensen die ervaring hebben met uP's en EEproms, dan zijn we er nog niet uit. Mijn ervaringen met die materie zijn te verwaarlozen.
Ik begin onderhand aan te nemen, dat de software van de ontvanger praat met de uP en die weer met de EEPROM.
Eerder kwam dat al vast te staan door de opmerking dat de programmmeeraansluiting niet alle benodigde pinnen van de prom heeft.
Evenwel wordt er toch geprogrammeerd via die pennen.
Ik heb Petrus de complete doc gestuurd (10MB) Zelf kom ik uit dat stukje niet uit. Soft en hardware van de leverancier is geen optie vanwege de aanschafprijs en dan nog de vraag of die wil leveren.
Op het www heb ik er vaak naar gezocht, er wordt meer over dat onderwerp gevraagd. Een oplossing heb ik dus nog niet.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks