Beko tv blank scherm (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 06-01-2016, 18:09 (3254 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door soundman2, 06-01-2016, 18:19

Ik zou gewoon beginnen met een weerstandje van 1 ohm

Dan weet je of alle andere moeite zin heeft, en blijft de gevolgschade beperkt.

Johan

Dat kan, maar ik weet niet wat dat printje consumeert. Er zit ook nog een 3-poot regeling op, die er 3v3 van maakt. Dat zou best switched kunnen gebeuren, omdat er geen koeling is. 1 Ohm en dan een verbruik van 1A, geeft al een volt verlies. Als daardoor de print slecht of niet zou werken, wordt je alsnog op het verkeerde been gezet. Van de print heb ik alleen een datasheet, met de belangrijkste I/O gegevens en de connectoraansluiting naar het AV bord. Als het een beetje meezit, heb ik morgen de onderdeeltjes.
Ik heb meer mogelijkheden, zoals begrensde gestabiliseerde voedingen etc, maar het is mijn eigen toestel, en een dag kan ik wel zonder.Het solderen van 64pens mini qfp's is ook al geen pretje.
Overigens zijn mijn voedingen mijn vaste maatjes bij het repareren van versterkers tussen 1 watt en 1,5 Kilowatt per kanaal. Het is zo fijn dat je alles kunt begrenzen en dat er zelden of nooit wat uitfikt als er na het vervangen van de defekt gemeten onderdelen, ergens toch nog een brakke halfgeleider zit.
Een versterker in rust, van welk vermogen dan ook gebruikt vrijwel nooit meer dan 100 tot 150mA. Als je de voedingen op die waarde begrenst, of een beetje meer, dan blijven zelfs transistoren als BC547 cs heel. Dat is heel wat anders dan dat een voeding die 10 -20A kan leveren botweg aangesloten wordt op een zojuist gerepareerde versterker onder test.
Het moet gezegd, soms duurt een reparatie wat langer, maar het onderdelenverbruik, zeker als de zaak opnieuw uitfikt, is bij mij minimaal.
Al kost een stevige eindtransistor maar een paar euro, als het er 10 of 20 zijn, wordt het weer een heel ander verhaal. Enfin ieder repareert op zijn manier. Is dat beter als mijn methode, dan leer ik daarvan. Is de methode slechter dan denk ik "goed bezig jongen" :th
Ik repareer eigenlijk niet meer voor particuliere klanten, vandaar dat de routine er een beetje uit gaat en ook de ambitie om bij te scholen wat minder wordt (Ik wordt dit jaar 70).
Ze hebben de detailhandel, waarin ik ook werkzaam ben geweest laten vallen als een baksteen. Ik begrijp dat wel hoor, die lage prijzen hé. Nu denk ik dan zoek het nu ook zelf maar uit en koop elke drie jaar wat nieuws. Je hebt dan inderdaad weer het nieuwste van het nieuwste met nog meer (nooit gebruikte) mogelijkheden, maar of je aan het eind van de rit voordeliger uit bent?

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks