Philips gp400 element tracking/sporing vraag (Toestel of techniek)

door PL500, 16-01-2016, 12:05 (3245 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door PL500, 16-01-2016, 12:08

We hebben het hier puur over een tik en niet zo zeer dat naald overslaat
bij bepaalde muziek passages.

Tik is een bepaalde beschadiging van de groef met name in de TOP van de groef.
Soms zit er wat in de groef.

In de top van de groef een fout dan lijkt me dat de naald door de bovenkant dikte
de fout volgt.
Een tik onder in de groef zou door optillen van de naald en de traagheid systeem toch wel beter moeten blijven volgen.

GP400 wordt geadviseerd 1,5-3,0 gr.

Mogelijk het verschil in elips en ronde diamanten.
Mogelijk de GP400 een ronde naald.
Dat maakt in volgen van de track ook uit.

Tikken in een plaat:
Uiteraard eerst die platen goed reinigen zeker voor een opname.
Diverse wasmachines hier voor en beste is gewoon een Disco-washer
welke handmatig plaat wast.
Anders met handje en wat zeep met zachte fijne borstel.

Dan Tikken zijn er wel uit te krijgen.
Reinigen, evt met een hard plastic iets uit de groef werken.
Een beschadiging in de top-groef met een scherp mesje.
even randje bijwerken.

Dit alles natuurlijk met beleid.
Zeker een overslaande of hangende tik is irritanter dan een tikje
later door herstelde groef.

De GP400 heeft een ronde naald.

De platen die overslaan hebben of een kras op die plek zitten of een soort van schoonheidsfoutje of troep in de groef.Heb bij sommige platen de groef onder de loep wel eens schoon gepulkt met hele goede resultaten.

Mijn DJ element trekt zich niets van deze beschadigingen aan... je hoort een tik en dat was het..In tegenstelling van wat iedereen denkt speel ik met dit element op een LAGE naalddruk van slechts 1,5 a 1,75 gram. Het element spoort dan al fantastisch maar is uiteraard te licht om mee te scratchen of te back cue-en.

Het element werd meegeleverd met mijn Reloop RP4000M. en ben het gaan gebruiken om platen mee te draaien. Heb toen meteen de naaldruk zo laag gezet waar ik mee weg kon komen.

Eigenlijk kan ik iedereen die wel eens wat beschadigd vinyl moet afspelen zon element wel aanraden...ook mono platen worden er heel goed mee afgespeeld maar zet de naalddruk op normale waarden!

qua geluid en stereobeeld is ie wat minder maar dat maakt bij beschadigde grijsgedraaide platen niet meer uit.

De GP400 deed dat vroeger ook goed met een goede naald.nu bakt ie er niets meer van..gaaf vinyl speelt probleemloos en het geluid is gewoon goed.

De GP400 gaat met pensioen...ga kijken voor een vervanger...links en rechts werd mij ook een Audio Technica AT95E aangeraden...

Misschien weet iemand een goede all-rounder?

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks