Sansui 4900Z met BIAS probleem (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 02-05-2016, 14:17 (3137 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,

Sinds enkele dagen staat hier een Sansui 4900Z receiver op de werktafel.
In eerste instantie bleken de twee eindtransistoren (2SC2579 en 2SA1106) van het rechterkanaal kortgesloten.
Ik heb er nieuwe ingestopt en de receiver getest met een gloeilamp in serie (na de spanningen rond de eindtransistoren te hebben gecontroleerd) en joepie, hij werkt weer!

Maar... Ik wou de BIAS nakijken en deze is véél te hoog.
Volgens de service manual moet ik tussen de emitters van de eindtransistoren 10mV meten. Bij het linkerkanaal kan ik dat netjes afregelen, maar rechts krijg ik het niet lager dan 990mV. Wanneer de trimpot ongeveer gelijk staat als bij het linkerkanaal (ongeveer halverwege) dan meet ik maar liefst 2,3V! De spanning is hier ook veel minder stabiel dan bij het linkerkanaal.
De trimpots van beide kanalen meten nochtans goed door en laten zich goed regelen.

Ik heb alle grote weerstanden in de buurt van de eindtransistoren gecheckt alsook de stuurtransistoren statisch doorgemeten, maar alles lijkt normaal.
De versterker werkt goed, maar ik durf het toestel niet gebruiken zo.
Ik ben bang dat de nieuwe transistoren er zo weer uit knallen...

Ik heb me laten vertellen dat ik de stuurtransistoren ook zou moeten vervangen omdat deze van slag kunnen zijn door de kortsluiting van de eindtransistoren? Zou dit hieraan kunnen liggen?

Alvast bedankt,

Groetjes,

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks