Sansui 4900Z met BIAS probleem (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-05-2016, 13:31 (3224 dagen geleden) @ kris

Het probleem lijkt inmiddels opgelost.

Ik had de tip van Soundman2 eventjes toegepast door de collector en emitter van Q8 door te verbinden, maar toen liep de spanning op tot 6V tussen de emitters en brandden beide emitterweerstanden door.
Ik ben er vrij zeker van dat ik het juist deed want de aansluitingen emitter, collector en basis zijn op de bovenzijde van de printplaat gedrukt. Vergissen tussen E en B of C en B was dus onmogelijk.

Ik was bang dat beide eindtransistoren het hadden begeven, maar die waren gelukkig nog oké.

De verbinding tussen de collector en emitter van Q8 dan maar weer losgemaakt en de emitterweerstanden vervangen. De nieuwe emitterweerstanden zijn wel 0,22 Ohm ipv 0,33 Ohm. Maar dat leek me geen probleem.

Nu de nieuwe emitterweerstanden erin zitten is de bias ineens wel goed af te regelen. Ik snap er niks meer van.
Ik ben zeker dat de emitterweerstanden gisteren nog werkten...

Na 5 minuutjes opwarmen de BIAS afgeregeld op beide kanalen en de receiver staat al sinds een uurtje te spelen.

Groetjes,

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks