Oplaadbare Accu NICD of NIMH (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-08-2016, 14:03 (3027 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-08-2016, 14:07

Dat is nou net een plaats waar je geen weerstandje wilt hebben. Immers geeft de accu door het zakken van de laadstroom aan dat hij vol begint te raken, en dan neemt de spanningsval over de weerstand af waardoor de laadspanning toeneemt en er ergens een balans wordt gevonden, met een beetje pech op een spanning waarbij de accu gaat staan gassen. Een loodaccu of lithiumaccu wil je met een vast begrensde spanning laden en de laadsnelheid stel je in met een stroombegrenzing.

Maarten, ik schrijf toch echt een vaste spanning. Dat is een spanning die is gekozen als vol waarde voor een bepaalde accu. Die waarde varieert met de toepassing van de accu.

Okay, maar als je een nette 13,6 of 13,8V ter beschikking hebt, waarom zou je er dan nog een weerstandje mee in serie willen zetten? Om de laadstroom bij lege accu te begrenzen? Maar bij een volle haal je op die manier nooit helemaal je eindspanning. In de praktijk zie je eigenlijk nooit dat een loodaccu op die manier geladen wordt (behalve in budgetapparaten waar de spanning om te beginnen al ongestabiliseerd en te hoog is).

Je weet gewoon nooit wanneer de accu vol is als de weerstand te groot is en je gaat over 0,1C heen als de weerstand te klein is.

Je kiest de voedingsspanning en de weerstand zo, dat je nooit over 0,1C heengaat. Hoe hoger de spanning over de weerstand hoe dichter de weerstand bij een ideale stroombron in de buurt komt en hoe minder het stroomverschil. Je moet hem dus inderdaad niet te laag kiezen (en zoals ik aangaf de beginstroom en eindstroom uitrekenen). Als je naar de spanningskarakteristiek van een NiMH kijkt, dan is die volgens mij in het midden vrijwel vlak dus alleen aan het einde gaat het laden langzamer en dat is precies het stuk in de laadcurve waar hij vaak te lang aan de lader blijft hangen.

Natuurlijk als het goedkoop moet werkt het maar je mag dan geen lange levensduur van een accu verwachten.

Ik denk dat het belangrijkste levensduurprobleem zit in langdurig aan de lader laten hangen als hij al vol is. Er wordt vaak aanbevolen om ook bij 1/10C alsnog na 15 uur uit te schakelen, dat zal niet voor niets zijn.

Het verschilt per merk en type accu maar een gangbare GP cel mag je oneindig laden met 0,1C. Veel andere merken geven dat soort gegevens niet op.
En het beste is uiteraard de lader afschakelen als de accu vol is dus bijv. op een timer op 14 uur.

Dat dus.

P.P.S. Eigenlijk dus gewoon wat snamerroc hierboven al zegt.

En waar ik het niet mee eens ben.
Ook jij hebt zat accu's gezien die ruim voor de 1000 cycli al niet meer op te laden zijn.

Absoluut, maar of dat aan het serieweerstandje ligt?

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks