Eprom wisser (Toestel of techniek)

door Patrick Meersman, 25-04-2010, 23:14 (5118 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Patrick Meersman, 25-04-2010, 23:21

Knutselen met gevaarlijke lichtbronnen, waaronder bijv. ook laserlicht valt, lijkt me niet direct het terrein van de hobbyist.

Wat bedoel je met die opmerking? Dat alleen professionals een UV lichtbron mogen gebruiken om EPROMS te wissen?

En vroeger zat er lood in soldeer. Lood is giftig, zowel voor de mens als voor het milieu. Veel hobbyisten hebben echter nog een voorraad van dat loodhoudend soldeer. Ga jij dan ook, telkens iemand wil solderen, zo'n belerend vingertje opsteken? Je zal werk hebben :-D

Ik heb inderdaad ook leds gevonden met uv eigenschappen, maar ik dacht niet da daar UV-C bij was.

Voor de 27C1001 geeft STMicroelectronics een golflengte op van 2537 Angstrom wat inderdaad in het UV C spectrum valt. Anderzijds stellen ze dat EPROMs worden gewist als je ze blootstelt aan licht met golflengtes kleiner dan 4000 Angstrom. UV licht bevindt zich tussen de 100 nm en de 400 nm, dus maakt het mijns inziens niet echt veel uit of zo'n LED UV-C (200 - 280 nm) uitstraalt of niet.

Nog steeds volgens de datasheet van ST is de dosis van belang (dosis = UV intensiteit maal de tijd). Zij raden een dosis aan van minstens 15 Watt-seconde per vierkante cm. Met een UV lamp van 12000 microWatt per vierkante centimeter en een afstand van 2,5 cm tussen lamp en EPROM, zou de wistijd dan tussen de 15 en 20 minuten liggen.

Het is dus eerder de vraag of je met UV LEDs die dosis kan behalen om binnen een redelijke tijd je EPROMs te wissen. Je kan natuurlijk meerdere LEDs gebruiken, maar dan moet je het licht al bundelen met een lens om al die energie op de kleine chip van de EPROM te richten. Uiteraard moet die lens dan weer eentje zijn die UV licht doorlaat, anders wordt het noppes.

Als iemand al eens een EPROM wisser met UV LEDs heeft gebouwd, verneem ik dat graag. Vooral het type nummer van de LEDs en welke sturing er gebruikt werd (zuivere gelijkstroom, PBM, ... ) lijkt me interessant.

Patrick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum