'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio. (Algemeen)

door Patrick Meersman, 20-05-2010, 15:33 (5093 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

@ Patrick: ik heb een bedenking: als die condensator een bypass zou zijn zoals bij een emitterweerstand dan zou ik ook verwachten dat de condensator over het hele batterijpak hangt en niet er ergens tussenin ?

Waarom verwacht je dat? Er zijn toch schakelingen waarbij men de emitterweerstand in 2 splitst, en alleen over de onderste weerstand de elco plaatst? De overblijvende emitterweerstand is dan niet overbrugd met een elco!

Met behulp van R581 maakt men een virtuele massa. Op die manier verkrijgen we een positieve en negatieve voedingsspanning, gemeten ten opzichte van die virtuele massa. Bij buizenradio's (negatieve bias voor LF eindbuis) en operationele versterkers past men dit trucje trouwens ook toe.

Driver TS407a (collector), fasedraaier TS407b en push-pull TS407c en d werken niet met de virtuele massa en krijgen de volle voedingsspanning (dus gewoon de plus en min van de batterijen).

De collector van voorversterker TS406 (via de collectorweerstand) en de basisweerstanden van TS407a maken wel van deze virtuele massa gebruik. Zij werken dus enkel met de positieve voedingsspanning.

Die C511 is ook met dat virtueel nulpunt verbonden. De ontkoppeling gebeurt dus inderdaad enkel op de positieve voedingsspanning.

De ontkoppeling hoeft dus blijkbaar niet op de hele schakeling van toepassing te zijn, doch enkel op een deel ervan. Men zal dus ondervonden hebben dat de voorversterker (en misschien ook andere delen van de radio, ik beschik niet over het complete schema) onder bepaalde omstandigheden die bypass nodig hebben om stabiel te blijven.

Met vriendelijke groet
Patrick.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum