Vervangen van 121-47 in Zenith (Algemeen)

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-12-2018, 22:39 (1951 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Omdat het Pijltje-Naar-Paaltje staat in deze tekening vermoed ik dat het om PNP transistors gaat.

War zou het anders zijn? ;-)


Nu heb ik wel een doosje met transistors liggen waarvan ik de pootjes passend kan buigen voor de voetjes maar gaat dat wel werken? Deze transistors uit 1962 (type radio uit 1958!) zijn van Germanium, terwijl mijn torren allemaal Silicium zijn. Moet ik dan de weerstand tussen massa en pijltje (emitter heet dat toch) groter maken? Want een Si transistor heeft een hogere bias dan een Ge tor.

de emittorweerstanden moet je niet aanpassen, wel de deler voor de basisspanning (de deler met de NTC erin)

Kan wel dik tegenvallen, siliciumtransistoren hebben veel grotere vBE en om een goede overname te krijgen ook grotere stroom. Je transistoren gaan warm worden en aangezien ze zonder koelplaat zijn...

er zijn toch wel wat germaniumalternatieven te vinden. IN 1958 was de OC72 nog in gebruik. (eerst in glas, dan in metalen jasje). Daarna kwam de AC128. beiden zijn direkte vervangers en geven een goed overname bij zuinige instelling.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum